De omslag afbeelding van het boek In een ogenblik
Auteur(s) Linda Green
4
Review date 31 mei 2021

In een ogenblik is het tiende boek van Linda Green, voorheen een journalist voordat ze zich op het schrijven van boeken richtte. Inmiddels is Green fulltime thrillerschrijver en woont ze in West-Yorkshire met haar familie.

Green heeft altijd al eens willen schrijven vanuit het perspectief van een kind. Je kunt veel leren van kinderen en het helpt de onschuld en eenvoud waarmee zij dingen zien ingewikkelde kwesties duidelijker te maken. Green maakt zich zorgen dat jongens steeds meer onder druk worden gezet om zich aan te passen aan een steeds beperkter stereotype, waardoor hun emotionele ontwikkeling, hun ambities voor de toekomst en hun vermogen om zichzelf te zijn worden ingeperkt. De stemmen van mensen die in onze samenleving buiten de boot vallen worden niet vaak gehoord in boeken. En daar is In een ogenblik geboren.

Finn is 10 jaar en anders dan andere jongens. Er is niets mis met hem. Dat weet hij omdat zijn vader erg zijn best heeft gedaan om iets mis met hem te ontdekken, maar hij deed het goed bij alle tests. Hij houdt van tuinieren, speelt graag op zijn ukelele en wil alleen eten in cafés met de hoogste hygiëneclassificatie. Finn is een personage die het zowel thuis als op school moeilijk heeft. We volgen hem op een moment dat het leven bijzonder wreed voor hem is. Hij heeft een vriendin, Lottie. Lottie vind hem raar (‘maar ‘leuk raar’’) en het is schrijnend dat niet iedereen dat zo ziet.

De al wat oudere serveerster Kaz heeft een goed gevoel voor humor en een hart van goud, maar in haar eigen leven gaat niet alles even makkelijk. Ze is al 40 jaar verantwoordelijk voor haar broer Terry, die aan schizofrenie lijdt. We volgen Kaz in een stroom van hindernissen in de geestelijke gezondheidszorg als het gaat om de hulp voor haar broer. Als Finn en zijn moeder tijdens een van haar diensten binnenkomen in het café waar Kaz werkt, wordt hun lot voorgoed bezegeld. Ze weten het nog niet, maar de tweede keer dat ze elkaar tegen het lijf lopen, zal hun leven op het spel staan.

Het verhaal van In een ogenblik komt langzaam op gang en mist, vooral in het begin, onderhuidse spanning. Dit gezegd hebbende doet dit geen afbreuk aan aan het verhaal. Door de langzame opbouw leer je de personages kennen, krijgen ze diepgang en door hun denkwijze -die ongelofelijk goed is neergezet- gaan ze leven. Het boek doet naar onze mening wel meer neigen naar een roman dan naar een ‘echte’ thriller.

Je volgt Finn en Kaz in het heden en verleden; voor de moord en na de moord, maar we betrapten onszelf erop dat de daadwerkelijke manier van moord eigenlijk niet eens zo heel belangrijk was. Green weet met Finn een karakter neer te zetten waar de lezer al snel van zal gaan houden. Vooral zijn onschuld en de kijk op de wereld zijn bewonderenswaardig. Als auteur weet Linda Green een personage neer te zetten met een ziel.

In een ogenblik is een boek met een pijnlijk onderwerp. Toch weet Green het op een manier te vertellen dat hartverwarmend en tegelijkertijd -verscheurend is. Het is een tot nadenkend stemmend boek over actuele thema’s. Een echte aanrader!

Danielle van Wieren