judaskus linda jansma thriller thrillzone recensie.jpg
Auteur(s) Linda Jansma
Uitgeverij(en) De Crime Compagnie
5
Review date 18 juli 2016

Recensie door: gastrecensente Linda Hilgers

Judaskus. Een bijzondere titel, als je erover nadenkt. Als je de betekenis opzoekt, kom je in de Dikke van Dale het volgende tegen; "daad waarbij het lijkt alsof je vriendelijk bent maar in werkelijkheid iemand benadeelt". Hoe toepasselijk is deze titel voor de nieuwste thriller van Linda Jansma (1967), een auteur die al jarenlang steengoede thrillers produceert?

In Judaskus volgt de lezer afwisselend het dagelijkse leven van Barbara, Annelien en Danielle in een tijdsbestek van tien dagen. Barbara is de echtgenote van huisarts Marcus van Brederoo in Ferwerd, Friesland. Samen hebben ze twee dochters, Robin en Puck. Annelien is de tweede vrouw van Timo. Timo is beheerder van een landgoed en heeft een 16-jarige dochter, Danielle. Zijn eerste vrouw Michelle en oudste dochter Marit zijn overleden. Timo en Annelien hebben samen een baby van elf maanden, Josh. Volg je het nog? Zowel Barbara als Annelien hebben het idee dat hun man iets achterhoudt en gaan stiekem op onderzoek uit. Ze willen beiden hun man niet confronteren met hun bevindingen maar vooral Barbara wordt steeds meer in het nauw gedreven door een man die haar achtervolgt en afperst. Langzaam vallen de puzzelstukjes in elkaar en kom je er achter wat de mannen met elkaar delen en wie handelt in wie zijn belang?

Het is Jansma na topthrillers als Verbroken en Houvast weer gelukt. Judaskus is een regelrechte topper. Zo bulkt het verhaal van onderhuidse spanning die de lezer op het puntje van de stoel zal houden. Daarnaast is de schrijfstijl van Jansma uitstekend. Judaskus leest makkelijk weg, is snel geschreven en heeft ook nog eens korte hoofdstukken. Overigens staat bovenaan ieder hoofdstuk steeds de naam vanuit welke persoon de lezer het verhaal volgt en dat zorgt voor overzichtelijkheid. Jansma sluit ieder hoofdstuk af met een spannende zin of een gedachtegang. Dit is een slim trucje waardoor de lezer door wil blijven lezen. Er tussendoor gevlochten lees je de hoofdstukken met "toen" en "nu", over een auto-ongeluk in het verleden en een persoon die nu steeds verder in het nauw komt.

De thriller Verbroken wordt verfilmd maar Judaskus zou hier ook heel goed voor in aanmerking kunnen komen. Judaskus is een topthriller!

17 april 2024 22:40

0