kwetsbaar linda jansma thriller thrillzone recensie.jpg
Auteur(s) Linda Jansma
Uitgeverij(en) De Crime Compagnie
5
Review date 26 mei 2016

Na een hels verleden lijkt Janine het geluk gevonden te hebben. Ze is gelukkig getrouwd met Albert en samen hebben ze de zorg over tienerdochter Nicole. Naast het gezinsleven runnen ze samen de druk bezochte Club Mercury in Amsterdam. Het geluk lijkt hen toe te lachten en zo komt haar verleden steeds meer op de achtergrond te staan. Totdat op een nacht Albert wordt vermoord voor de club. Janine en Nicole's wereld stort in. Wie heeft hun man en vader vermoord? Wat is het motief?

Al snel blijkt dat Janine's verleden een grote rol speelt bij de moord, maar zelf durft ze daar nog weinig over los te laten. De angst slaat haar om het hart als het niet bij die ene moord op Albert blijft. Het verleden lijkt haar in te halen. Janine weet het zeker; het leven van Nicole en haar loopt gevaar!

Dat Linda Jansma maatschappelijke thema's niet schuwt en aan bod laat komen in haar boeken was ons na Schuilplaats en Doelwit te hebben gelezen wel duidelijk. Met Kwetsbaar zet Jansma weer een dijk van een boek neer met een maatschappelijk thema. Kwetsbaar verscheen eerder, in 2010, onder de naam Caleidoscoop en was het debuut van Linda Jansma. Toen werd er al lovend over het boek gesproken en won ze de schaduwprijs in 2011. Wij kunnen niet anders dan dit beamen.

Jansma schrijft vanuit twee perspectieven: Janine en dat van rechercheur Mischa Vjazemski. Knap hoe Jansma deze perspectiefwisseling weer goed weet neer te zetten. Het verhaal boeit vanaf de eerste pagina en als lezer kun je niet anders dan doorlezen! Het verhaal is vlot geschreven, de spanning wordt langzaam opgevoerd en zakt nergens in. Het plot heeft een zeer verrassende wending, wat maakte dat ik op het verkeerde spoor was gezet. Chapeau een pareltje!

"Kwetsbaar" is wederom een dijk van een boek! Spanning van begin tot eind, vlot geschreven en een verrassende climax! Chapeau; een pareltje dat je gelezen moet hebben!

Linda
Linda van de Velde