De omslag afbeelding van het boek Jansma, Linda - In naam van de vader #3
Auteur(s) Linda Jansma
Uitgeverij(en) De Crime Compagnie
4
Review date 15 december 2017

Ook al lijkt het veel langer, toch is het pas vanaf 2011 dat Linda Jansma met haar boeken regelmatig een plaats opeist op een longlist, een shortlist of een prijs wint. Haar drieluik Cirkel van het kwaad waar in 2016 het eerste en 2017 het tweede deel van verscheen, laat even op zich wachten want een nieuwe uitdaging kwam op haar tafel terecht. Een nieuwe kortlopende serie in vier delen waarvan maandelijks, vanaf oktober, een deel verschijnt. En ja, als Jansma een uitdaging aan gaat dan zal ze die ook nakomen en dat siert haar! Het derde deel van In naam van de vader is een feit en voorlopig, evenals de delen #1 en #2, alleen als ebook verkrijgbaar in een samenwerkingsverband tussen uitgever, Kobo en Bol.com. Maar op termijn is het gedrukte boek ook verkrijgbaar in de boekhandel.

Het wordt nu snel steeds onrustiger binnen de machtige familie Foreest.

De problemen stapelen zich op rondom Francis van Foreest en zijn gezin. Zijn misstap van een jaar geleden achtervolgt hem en dreigt openbaar te worden als hij niet ingrijpt. Zijn vrouw Renée weet dat haar verhouding met haar zwager Tobias verkeerd is, maar toch blijft ze hem heimelijk ontmoeten, zelfs als blijkt dat iemand hen samen gezien heeft. Zoon Ties heeft een streep gezet onder zijn criminele verleden en richt zich nu op de toekomst, het liefst met dure callgirl Judith. Maar behalve dat de onderwereld andere plannen met hem heeft, lijkt ook Judith hem alleen te gebruiken om haar eigen doel te bereiken. Stevent de familie Van Foreest af op de ondergang of zijn ze geraffineerd genoeg om alle schandalen te overleven?

Het statige en prestigieuze onbreekbaar lijkende schild rond de advocatenfamilie Foreest gaat gebukt onder de vele individuele geheimen en vertoont haarscheurtjes die snel uitgroeien tot barsten. Informatie uit hun verborgen agenda’s blijkt niet zo geheim te zijn als vooraf is gedacht. Er druppelen bewijsstukken binnen dat zorgvuldig verborgen gehouden acties van diverse leden binnen de familie, door iemand zijn gezien en vereeuwigd. De lont onder de Larense familie lijkt door iemand te zijn ontstoken en een kwestie van tijd te zijn voor een explosie een spetterend einde gaat maken aan het jarenlang opgebouwde imago van de Foreesters. De door Jansma goed neergezette personages en locaties gaan voor de lezer steeds meer werkelijkheid worden. Karakters zijn getransformeerd naar levende wezens en het decor is zo realistisch beschreven waardoor de trouwe lezer niet meer verdwaalt in de gebouwen die een rol spelen.

De plot is met grote zorgvuldigheid opgezet waarbij het vakmanschap en ervaring van de auteur de dosering van informatie angstvallig voorzichtig laat plaatsvinden. Amper een kleine 150 pagina’s van het finale einde verwijderd, is het niet mogelijk om al licht aan het einde van de tunnel te zien. Tot en met dit derde deel is feitelijk niets echt opgelost maar alleen een groei van problemen te zien geweest. Lineair aan de spanningsgroei binnen de familie groeit de nauwelijks in bedwang te houden nieuwsgierigheid van de lezer. Want dat het slotdeel veel antwoorden op minstens evenveel vragen zal moeten geven, moge duidelijk zijn. Of de lezer zich er ook in kan vinden is nog maar de vraag. Gelukkig is 2017 geen schrikkeljaar dus dat scheelt weer een lange dag wachten!

Lees hier de recensies van deel 1 en 2 van In naam van de vader.

Cees van Rhienen
Ik ben Cees van Rhienen, sinds 2019 juryvoorzitter bij het Nederlands Thrillerfestival en dus drie edities onder mijn leiding mogen realiseren en met de vierde bezig.
Als recensent vanaf 2006 begonnen bij Crimezone, later Hebban. Daar juryvoorzitter voor de Hebban debuutprijs geweest, ook tot 2015 recensent geweest bij Hebban. Bij beide platforms leesclubs gecoördineerd, op dit moment doe ik dat alweer ruim 6 jaar bij ThrillZone. Bij ThrillZone lever ik ad hoc ook recensies voor de site. Naast dit alles heb ik op Facebook nog WatCeesleest, waar al mijn recensies op verschijnen.

26 april 2024 7:52

0