De omslag afbeelding van het boek Jansma, Linda - Tweestrijd
Auteur(s) Linda Jansma
Uitgeverij(en) De Crime Compagnie
4
Review date 26 mei 2016

Hanna is getrouwd met de charmante gynaecoloog Axel. Ze wonen in een riante woning en Hanna verzorgt het huishouden. Axel heeft behoorlijk wat eisen en Hanna doet er alles aan om hier aan te voldoen, maar dat lijkt haar niet altijd even goed te lukken. Hierdoor laat Axel steeds vaker zijn gewelddadige kant zien. Hanna houdt van Axel en laat haar leven daardoor beheersen door bedreigingen, controle en geweld. Ze denkt er dan ook niet aan om Axel te verlaten. Hij heeft haar in de moeilijkste tijd van haar leven zo gesteund en ze weet dat Axel ontzettend veel van haar houdt. Het is niet alleen zijn schuld, maar ook die van haar. Dan moet ze maar wat beter haar best doen, toch? Als het stel nieuwe overburen krijgt, merkt de overbuurvrouw Sonja, rechercheur bij de Utrechtse politie, al snel dat er iets niet in de haak is tussen deze twee. Het valt haar op dat Hanna geregeld blauwe plekken probeert te verbloemen met make-up en dat ze af en toe vergaat van de pijn in haar lichaam. Sonja wil weten hoe de vork in de steel zit en zet alles op alles om daar achter te komen. Maar doet ze daar wel zo goed aan? Lukt het haar om grip te krijgen op deze situatie en Hanna een helpende hand te bieden?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: 'Tweestrijd' is een ijzersterke thriller waar je doorheen sjeest. Met de proloog creëert Linda Jansma een spanningsveld die ze in de rest van het boek weet vast te houden.

Daarnaast word je op grandioze wijze meegenomen in de levens van Hanna en Sonja. Het verhaal wordt vanuit beide dames verteld en dit wisselende perspectief leest erg prettig. De personages zijn haarfijn uitgewerkt en de gebeurtenissen worden zo gedetailleerd en vol emotie beschreven dat het verhaal zich als een film voor je ogen afspeelt. Je bent als lezer deelgenoot van dit huiselijk geweld. Dit maakt je niet alleen wanhopig, maar ook ontzettend kwaad.

Je hunkert naar de ontknoping. En daarin zaten een paar verrassende elementen die ik als lezer niet had zien aankomen. Het plot staat als een huis en de ontknoping is zorgvuldig en vol emotie geschreven.

Enig minpuntje vond ik de snelle afhandeling daarna. Jansma wijdt nog één hoofdstuk aan de afronding van het verhaal, wat mij een lichtelijk onbevredigend gevoel gaf.

'Tweestrijd' is een ijzersterke thriller met gedetailleerde gebeurtenissen die bol staat van emoties. Dit maakt dat het verhaal zich als een film voor je ogen afspeelt en dat je als lezer deelgenoot bent van de levens van Hanna en Sonja."

Linda
Linda van de Velde
Mijn naam is Linda van de Velde – de Vries, geboren en getogen in 1985 in Leeuwarden.