terschelling linda van rijn thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Linda van Rijn
Uitgeverij(en) Uitgeverij Marmer
3
Review date 8 juni 2024

Linda van Rijn, bekend om haar vakantietrillers en meeslepende verhalen, neemt lezers in haar nieuwste boek Terschelling mee naar het gelijknamige eiland. De rustige kustlijn en pittoreske dorpjes vormen het decor voor een grimmig mysterie.

Hoofdpersonage Nina, een journalist met een nieuwsgierige geest en een vastberadenheid om de waarheid te achterhalen, wordt onverwachts geconfronteerd met haar eigen verleden wanneer ze gedwongen wordt om haar vakantie op Terschelling te verlengen. De onopgeloste dood van haar vriendin Sterre tijdens hun vakantie, nu 25 jaar geleden, zit de laatste weken toch al de hele tijd in haar hoofd. Het brengt een golf van herinneringen en emoties naar boven die Nina niet kan negeren.

Wat begint als een rustige vakantie, verandert al snel in een spannende zoektocht naar antwoorden wanneer Nina besluit om een podcast te maken over Sterre's mysterieuze dood. Door het eiland af te speuren en alle betrokkenen van destijds opnieuw te benaderen, stuit Nina op nieuwe inzichten en verborgen geheimen die haar dichterbij de waarheid brengen dan ze ooit voor mogelijk had gehouden.

Linda van Rijn weet met haar kenmerkende schrijfstijl en goed geplaatste plotwendingen de spanning in Terschelling gestaag op te bouwen, terwijl Nina zichzelf steeds dieper in het mysterie begraaft. Hoewel de personages niet erg uitvoerig worden beschreven, slaagt de auteur erin om genoeg emotie en menselijkheid in hun verhaallijnen te verweven. Met name in Nina's zoektocht naar gerechtigheid voor haar vriendin raakt Van Rijn de goede snaar.

Met lange hoofdstukken die elk een specifiek aspect van het verhaal belichten, weet Terschelling een evenwicht te vinden tussen ontspanning en spanning. Hierdoor is het een perfect boek voor lezers die op zoek zijn naar een meeslepend mysterie om helemaal in op te gaan. Ondanks de intrigerende premisse en de zoektocht naar de waarheid, ontbreekt het in het boek wel aan echte spanning. Hoewel de plotwendingen en onthullingen geleidelijk aan de lezer prijsgeven, mist het verhaal de intensiteit en de beklemmende sfeer die typisch is voor spannende boeken.

Haar vermogen om de sfeer van het eiland tot leven te brengen en haar plotwendingen maken Terschelling tot een bevredigende leeservaring. Linda van Rijn slaagt erin om de lezer geboeid te houden door het mysterie en de emoties van Nina, die haar op haar zoektocht naar gerechtigheid leiden. Wederom een sterke vakantiethriller!

Danielle van Wieren