bestemming bonaire linda van rijn thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Linda van Rijn
Uitgeverij(en) Marmer
4
Review date 16 november 2018

Achterflaptekst

Saar en haar vriend Niek hebben een grote teleurstelling te verwerken gekregen: hun vurige kinderwens zal onvervuld blijven. In een opwelling boeken ze een vakantie naar Bonaire. Ze willen even eruit, bijkomen, elkaar weer vinden. Het Caribische eiland met zijn prachtige stranden en altijd schijnende zon zal daaraan zeker bijdragen. Als ze ook nog een Nederlands stel ontmoeten met wie het perfect klikt, hebben ze een topvakantie. Terwijl Saar en Niek genieten van de zon, is op Bonaire de Nederlander Patrick Koelstra vermist geraakt. De politie staat voor een raadsel: Patrick lijkt na een strandfeest zomaar van de aardbodem verdwenen. Door een ongelukkig toeval kruist de zaak van de vermissing de vakantie van Saar en Niek, die daarna een stuk minder onbezorgd is. Saar krijgt de schrik van haar leven te verwerken en langzaamaan ontvouwt zich een nachtmerrie waarin ze alle grip lijkt kwijt te raken.

Linda van Rijn wordt gepresenteerd als een vrouw uit 1974 die literatuurwetenschappen heeft gestudeerd en in de reisbranche werkt. Maar net als Suzanne Vermeer is Linda van Rijn een pseudoniem. Van wie is niet bekend. In 2011 debuteerde ze met de thriller Last Minute, dat nog in hetzelfde jaar werd gevolgd door haar tweede boek: Piste alarm. Haar zomer- en winterthrillers zijn zeer succesvol.

Bestemming Bonaire telt 220 pagina’s min alle witte pagina’s omdat elk nieuw hoofdstuk op een rechterpagina begint. De bladzijden zijn verdeeld over dertien hoofdstukken en een epiloog. Als Saar en Niek in november op het zonnige Bonaire zijn, ontmoeten ze al snel Toine en zijn vriendin Pauline. De Nederlanders wonen al een paar jaar op het eiland en organiseren strandfeesten. Ze nodigen Saar en Niek uit om een dag mee te gaan op hun boot om te snorkelen. Omdat Saar en Niek een heel gehorig appartement hebben waar studenten ’s nachts de boel op stelten zetten, bieden Toine en Pauline hun nieuwe vrienden hun luxe gastenverblijf aan. Dat verandert de vakantie compleet, want de leefstijl van Toine en Pauline is ronduit luxe.

Als je de achterflap leest, weet je eigenlijk al wat er staat te gebeuren. Het verhaal loopt via een bezoek aan een strandfeest, een restaurant en het strand naar een snorkeltripje. Als de Nederlander Patrick Koelstra dood wordt gevonden heeft dat heel nare gevolgen voor de twee Nederlandse stellen. Dan komt de verwachte spanning in het verhaal en dat doet Linda van Rijn goed. Zoals we gewend zijn van de schrijfster leest Bestemming Bonaire weer vlot en vertelt ze in eenvoudige bewoordingen haar verhaal. Dat verklaart ook het grote succes van de auteur: het is een ideaal vakantieboek, al herkent uw recensent als trouwe fan van Bonaire nauwelijks iets van het eiland en dat is jammer.

Resumé: Bestemming Bonaire is een leuke, vlotte vakantiethriller met een aantal verrassende plottwisten waardoor het boek je in zijn greep houdt.

29 maart 2024 8:39

0
Achterflaptekst

Linda van Rijn wordt gepresenteerd als een vrouw uit 1974 die literatuurwetenschappen heeft gestudeerd en in de reisbranche werkt. Maar net als Suzanne Vermeer is Linda van Rijn een pseudoniem. Van wie is niet bekend. In 2011 debuteerde ze met de thriller Last Minute, dat nog in hetzelfde jaar werd gevolgd door haar tweede boek: Piste alarm. Haar zomer- en winterthrillers zijn zeer succesvol. Lees hier onze recensies.