villa toscane linda van rijn thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Linda van Rijn
Uitgeverij(en) Marmer
2
Review date 16 oktober 2014

Carlo en Heleen lijken, na hun baan te hebben verloren in Nederland, het geluk weer te hebben gevonden met hun gezin in het prachtige Toscane. Hier hebben ze een oude boerderij gekocht en deze verbouwen ze tot een Agriturismo. Het loopt boven verwachting goed. Ze hebben niet alleen Nederlandse gasten, maar ook af en toe al Italianen en Heleen moet af en toe nee verkopen als gasten een boeking willen doen. Dan vindt er een tragische gebeurtenis plaats in het zwembad. Waarom overkomt hun dit? Al snel blijkt dit te maken te hebben met een gebeurtenis uit het verleden waar ze na jaren mee geconfronteerd worden. Het zet hun wereld op zijn kop.

Als we de cover van Villa Toscane bekijken, nodigt dit uit om te gaan lezen. Wat voor spannende dingen zullen er gebeuren in het Italiaanse Toscane? Wij zijn klaar voor een goed boek. Helaas heeft Linda van Rijn een lange aanloop naar de gebeurtenissen. Na zo'n zestig pagina's wordt de spanning ingebracht door een gebeurtenis om de villa. De spanning is oppervlakkig en krijgt weinig diepgang. Snel daarna volgt het incident bij het zwembad. Het wordt bijna als een constatering geschreven en de spanning is ver te zoeken.

Als lezer heb je op dit moment waarschijnlijk in de gaten waar het plot naar toe gaat en hoe de vork in de steel zit. Helaas worden deze vermoedens gedurende het verloop van het verhaal bevestigd. De spanning wordt door van Rijn nog een keer opgevoerd door een volgend voorval. Dit wordt iets spannender neergezet, maar doet je als lezer niet op het puntje van je stoel zitten. De angst van de familie is goed voelbaar en dit wordt geloofwaardig beschreven net als de Italiaanse omgeving, maar daar blijft het dan ook bij.

Villa Toscane, is een boek dat lekker en vlot wegleest, maar niet meer dan dat. Het lijkt alsof de schrijver te snel wilde en daardoor de plank heeft misgeslagen. Het verhaal vertoont weinig spanning, is voorspelbaar en grijpt je daardoor niet aan. Jammer, er had volgens ons veel meer in kunnen zitten!

Linda
Linda van de Velde
Mijn naam is Linda van de Velde – de Vries, geboren en getogen in 1985 in Leeuwarden.