De omslag afbeelding van het boek Gardner, Lisa - Achter je
Auteur(s) Lisa Gardner
4
Review date 2 juni 2018
Lisa Gardner is een van de meest geprezen en succesvolle misdaadauteurs ter wereld. Met haar nieuwste boek Achter je doet ze deze titel wederom eer aan. Wat een meesterwerk heeft Gardner afgeleverd. Tot aan de laatste pagina weet Gardner haar lezer geboeid te houden. Een fantastisch plot met een ongekend goed opgebouwde ontknoping.

“Ooit waren we een gezin. Vader. Moeder. Zusje. En ik. Dubbelbrede stacaravan. Rulle bruine vloerbedekking. Plakkerig goudgeel aanrecht. Omkrullend linoleum. Ik liet mijn autootjes tussen de voedselresten op het aanrecht racen, salto’s maken tegen de opstaande randen van het zeil, neerkomen op het stoffige, bobbelige tapijt. Het was een zwijnenstal. Maar voor mij was het thuis.”

Acht jaar geleden heeft Telly Ray Nash zijn beide ouders vermoord om zijn eigen leven en dat van zijn jongere zusje Sharlah te redden. Sharlah wordt geadopteerd door de FBI-profilers Rainie Conner en Pierce Quincy. Telly komt na verschillende pleeggezinnen te hebben versleten terecht bij de Duvalls die hem in zijn laatste jaar voor hij 18 wordt naar zelfstandigheid willen coachen. Broer en zus hebben elkaar na de avond waarop hun ouders stierven nooit meer gezien. Dan worden Rainie en Pierce gevraagd te assisteren na een schietpartij in een tankstation. Op koelbloedige wijze zijn twee mensen vermoord. Alles wijst erop dat Telly de dader is. Maar waarom is hij ineens weer aan het moorden geslagen? Een zoektocht naar antwoorden wordt gestart.

Met haar vermogen om op zeer kundige wijze een verhaal te vertellen neemt Gardner de lezer mee in het hoofd van de jonge tiener. Wat drijft hem tot zijn acties? Met verrassende plotwendingen en een goede spanningsopbouw weet ze haar lezer continue geboeid te houden. Op fantastische wijze weet Lisa Gardner aan de ene kant de details van de brute moorden te beschrijven en aan de andere kant de kwetsbare liefde tussen broer en zus, en de prille liefde tussen pleegkind en pleegouders over te brengen.

Lisa Gardner, pseudoniem van Lisa Baumgartner (1971), is een Amerikaanse auteur, geboren en opgegroeid in Hillsboro, Oregon. Als Lisa Gardner debuteerde ze in 1998 met de thriller Bloedbruiloft, het eerste deel van een reeks rond FBI-profiler Pierce Quincy. De boeken van Gardner worden in meer dan 30 landen vertaald en inmiddels zijn er meer dan 22 miljoen exemplaren verkocht.

28 mei 2022 22:32

0