De omslag afbeelding van het boek Gardner, Lisa - Zoek naar mij
Auteur(s) Lisa Gardner
0
Review date 1 juni 2019
Zoek naar mij is alweer het negende deel in de reeks rond rechercheur D.D. Warren. Warren is al vele jaren in dienst bij de politie in Boston. Ze is getrouwd met Alex en moeder van zoon Jack. In Zoek naar mij komt ook Flora Dane terug, de hoofdpersoon uit een eerder boek; Vind haar. D.D. Warren leidde in dit boek het onderzoek naar de verdwijning van Flora en nu heeft zij opnieuw een rol in dit boek.

Lisa Gardner is een succesvolle Amerikaanse misdaadauteur, en hoewel wellicht minder bekend dan Karin Slaughter of Tess Gerritsen, heeft ze al vele miljoenen boeken verkocht. Lisa Gardner debuteerde in 1998 met de thriller Bloedbruiloft. Gardner heeft een aantal standalone boeken op haar naam, maar ook twee reeksen waarin vaste personages terugkomen. De ene reeks draait rond FBI-profiler Pierce Quincy. In 2005 verscheen haar eerste titel in de reeks met rechercheur D.D. Warren in de hoofdrol.

In Zoek naar mij wordt rechercheur D.D. Warren naar een plaats delict geroepen. Er heeft een brute gezinsmoord plaatsgevonden. De 16-jarige Roxanne Baez heeft de moord overleefd, maar is daarna spoorloos verdwenen. Heeft het jonge meisje weten te ontsnappen aan de moordenaar of is zij juist degene die haar familie heeft vermoord?

Bij het onderzoek van D.D. Warren komt oude bekende Flora Dane weer op haar pad. Flora Dane is sinds haar ontvoering een aantal jaren geleden een andere weg in geslagen. Ze noemt zichzelf een ‘overlever’ en op haar online forum geeft ze andere ‘overlevers’ adviezen over hoe ze nooit meer slachtoffer hoeven te worden. Een van de gebruikers van het forum is de nu vermiste Roxanne Baez. Beide dames bundelen hun krachten in de zoektocht naar Roxanne.

Met Zoek naar mij heeft Lisa Gardner wederom een pareltje afgeleverd. Op briljante wijze weet ze diverse verhaallijnen tot een goed opgebouwd spannend plot samen te smelten. De spanning in het boek is goed opgebouwd. Zowel rechercheur Warren als Dane ontrafelen op hun eigen wijze stukjes van de ingewikkelde puzzel. Je wordt meegezogen in het verhaal en het is moeilijk het boek weg te leggen.

Naast dat Gardner met dit boek weer een spannende thriller aflevert, brengt ze ook een sociaal probleem onder de aandacht. De soms schrijnende situaties waarin kinderen in de pleegzorg terecht komen. Als je je realiseert dat dergelijke verhalen in het echte leven voorkomen, zet het je toch weer even met twee voeten op de grond. Laten we hopen dat dergelijke omstandigheden in de toekomst niet meer voor hoeven komen.

28 mei 2022 2:40

0