De omslag afbeelding van het boek den Hollander, Loes - Voorbedacht
Auteur(s) Loes den Hollander
Uitgeverij(en) Karakter
3
Review date 19 januari 2015

Loes den Hollander is een welbekende naam in thrillerland en heeft de nodige titels op haar naam staan. 'Voorbedacht' is de eerste titel die wij -van ThrillZone- van haar lezen en de verwachtingen zijn hoog. Kan den Hollander deze verwachtingen waarmaken?

Als de vriend van Marjon, Philippe, hun dochter Carice niet op de afgesproken tijd terugbrengt, maar een sms stuurt dat ze samen bij zijn moeder blijven eten en slapen is Marjon in alle staten. "Niet akkoord. Ik wil dat ze thuis slaapt. Wat flik je me nu? Breng haar vanavond terug!" is wat ze terugstuurt. Algauw begrijpt ze dat ze geen antwoord krijgt. De volgende morgen besluit ze om Carice zelf op te halen, maar aangekomen op het adres in Valkoog wordt haar grootste angst bewaarheid en wordt haar leven één grote nachtmerrie. Carice en Philippe zijn niet bekend op dit adres. Waar zijn ze dan? Waarom liegt hij tegen haar en brengt hij haar niet terug?

Marjon neemt gelijk contact op met de politie. Familierechercheur Danique en onderzoeksleider Oscar worden op de zaak gezet en nemen de zaak hoog op. Ze starten gelijk een grootscheeps onderzoek, schakelen amber alert in en vinden al snel iets in een natuurgebied. Marjon is de wanhoop nabij. Zal ze haar lieve kleine krullenbol ooit nog weer in haar armen kunnen sluiten?

Den Hollander begint het verhaal sterk met een krachtige openingszin: "Ze zouden een uur geleden al terug zijn." De toon is gezet. De lezer wordt meegezogen in het verhaal van de verdwijning van Carice. We voelen de angst, de wanhoop, de boosheid en het verdriet van Marjon. Erg realistisch. Ik denk dat iedere moeder op deze manier zou reageren.

De eerste 38 hoofdstukken worden gewijd aan het personage Marjon en het leven dat ze leidt en leidde voordat Carice verdween. Al snel wordt duidelijk dat ze een lat-relatie had met Philippe en dat ze hem eigenlijk helemaal niet kende. Ook maken we kennis met haar broer Joost, schoonzus Vera en beste vrienden Henk Jan en Linda. Tegelijkertijd kijken we mee hoe het onderzoek verloopt in de verdwijningzaak. De spanning is ver te zoeken, het enige wat telt en voelbaar is, is de angst en machteloosheid van Marjon. Den Hollander weet dit goed over te brengen op de lezer.

Dan krijgt het verhaal ineens een ander perspectief; namelijk dat van Philippe. Hij wordt vastgehouden in een huis door een crimineel genaamd Wolf. We kijken mee door de ogen van Philippe ogen en krijgen een inkijkje in zijn beweegredenen en motivatie voor zijn daden. Als lezer denk je nu te weten hoe de vork in de steel zit. Er zit spanning in de verhaallijn, maar niet de gehele tijd.

Door de korte hoofdstukken, de voelbare sfeer en de vlotte zinnen leest het verhaal lekker weg. De personages, behalve die van Marjon, krijgen weinig diepgang, waardoor het verhaal oppervlakkig blijft. De motieven die Philippe heeft voor het laten verdwijnen van zijn dochter vind ik persoonlijk ver gezocht.

En dan is daar het plot waar je als lezer op hebt gewacht, een vrouw die Marjon iets belangrijks heeft te vertellen; het gaat over haar dochter Carice. Het verloop voldoet aan je verwachtingen en is geen verrassing. "Jammer, maar eind goed al goed" dacht ik. Niets is minder waar. Daarna komt nog een climax die ik niet had zien aankomen. Het gaf de nodige spanning die het verhaal eerder al goed had kunnen gebruiken.

Voorbedacht is een verhaal met veel verschillende personages die allen weinig diepgang hebben, waardoor ze oppervlakkig blijven en enkele misschien ook geschrapt konden worden. De verhaallijn van Philippe en zijn motieven voor de verdwijning van zijn dochter vind ik zoals eerder geschreven persoonlijk vergezocht. Als lezer krijg je geen antwoord op de vraag hoe hij de criminelen Wolf en Coby kent, terwijl deze toch een redelijk grote rol vervullen in het verhaal. Al met al is Voorbedacht een thriller die lekker vlot wegleest, maar met meer diepgang in de personages en een minder vergezochte verhaallijn beter uit de verf had kunnen komen.

Linda
Linda van de Velde
Mijn naam is Linda van de Velde – de Vries, geboren en getogen in 1985 in Leeuwarden.