De omslag afbeelding van het boek Berney, Lou - November Road
Auteur(s) Lou Berney
Uitgeverij(en) Harper Collins
4
Review date 14 januari 2019
Categories Roman
De hoofdrol in November Road is voor Frank Guidry en het verhaal speelt zich af in de jaren zestig ten tijde van de moord op Kennedy. Frank werkt voor de grootste maffiabaas in New Orleans, Marcello. Hij weet dat iedereen vervangbaar is en aangezien hij informatie heeft over de moord op J.F. Kennedy, waardoor Marcello hem liever dood dan levend ziet, slaat hij op de vlucht.

Ook Charlotte is op de vlucht. Charlotte is 28 jaar, moeder van twee kinderen en getrouwd met Dooley. Een goede man, verslaafd aan alcohol waardoor Charlotte geen toekomst meer ziet met hem. De wegen van Charlotte en Frank kruisen elkaar. Voor Charlotte is Frank het begin van een nieuw leven, voor Frank is Charlotte een perfecte dekmantel om de vlucht voort te zetten. Beide lijken steeds meer in elkaar te zien en Frank merkt voor het eerst dat er mee is in het leven dan alleen overleven. Hij weet dat zijn vlucht iedereen, dus ook Charlotte en haar kinderen, het leven kan kosten. Kan hij hier mee omgaan?

Simpel gezegd: November Road van auteur Lou Berney is een goed boek. Daar waar het boek voorspelbaar dreigt te worden weet de auteur toch een interessante wending aan het verhaal te geven. Doordat je als lezer de gebeurtenissen vanuit verschillende gezichtspunten volgt krijgt het boek een extra dimensie. Met name het oogpunt van de achtervolger is boeiend. Aangezien de achtervolger net als Frank een crimineel is en zich dan ook niet aan de wet houdt, wordt geen middel geschuwd om Frank te achterhalen en om zelf buiten het zicht van de autoriteiten te blijven. Het verhaal van Charlotte kent een geheel ander achtergrond en Berney weet deze verhalen mooi samen te brengen en op deze manier voor de nodig spanning te zorgen.

Of er bij November Road sprake is van een thriller of een roman is aan een ieder om te beoordelen. Wij neigen naar het laatste. De vlucht is sterk omschreven, de wijze waarop Charlotte en Frank zich in eerste instantie ten opzichte van elkaar gedragen is echter enigszins voorspelbaar. Het slot daarentegen is sterk en zeker niet wat je als lezer verwacht.

Lou Berney heeft vier romans geschreven en ook korte verhalen voor The New Yorker. Naast auteur is hij ook docent aan de Universiteit van Oklahoma.

27 april 2024 6:52

0