De omslag afbeelding van het boek Jensen, Louise - Het zusje
Auteur(s) Louise Jensen
3
Review date 13 augustus 2017
Grace en Charlie zijn hartsvriendinnen, maar op een dag is Charlie ineens verdwenen, enkel een briefje achterlatend met de woorden ‘Ik heb iets vreselijks gedaan, Grace. Ik hoop dat je me kunt vergeven’. Als Charlie doodgaat, raakt Grace in een diep dal. Op zoek naar antwoorden opent Grace een doos met persoonlijke aandenken en brieven die ze samen als tienermeiden hadden begraven. Wanneer Grace op zoek gaat naar Charlies vader, komt ze in contact met Anna, die het halfzusje van Charlie claimt te zijn. Grace vertrouwt Anna blindelings en ze maakt het verlies van Charlie een stuk draaglijker. Totdat er wel heel vreemde dingen gebeuren…

Het zusje is het debuut van schrijfster Louise Jensen. Op de laatste pagina van het boek heeft de Engelse auteur een brief aan haar lezers achtergelaten. Ze legt hierin uit dat ze het boek schreef na een speciale opdracht in haar schrijfgroepje waarin ze tien minuten en drie woorden kreeg om met een verhaal te komen. Het werd het skelet van het eerste hoofdstuk van Het zusje. Na afloop voelde Louise dat het verhaal verder uitgewerkt moest worden en zo groeide het uit tot het verhaal over Grace en Charlie.

Het zusje is best een oké boek. Moet je ervoor naar de boekhandel rennen? Nee, zeker niet. Hoewel het boek vlot wegleest en ik geen moment heb overwogen het boek aan de kant te gooien, mist het iets. Het eerste hoofdstuk, dat enigszins duister overkomt en een hoop vragen bij de lezer oproept, zorgt voor een hoog verwachtingspatroon voor de rest van het boek. Het resultaat was echter ietwat teleurstellend. Het boek wisselt af tussen het verleden, waarin Charlie en Grace samen opgroeiden, en het heden waarin Grace op zoek is naar antwoorden. Het kabbelt voort zonder dat er veel vragen worden beantwoord. Op een gegeven moment krijgt het boek vaart, maar dan gebeuren er dingen die in mijn ogen wel heel erg ongeloofwaardig zijn. Kan een mens serieus zo naïef zijn?

Het zusje is een dappere eerste poging en absoluut geen dramatisch debuut. Wel mist het boek de spanning en vaart van het eerste hoofdstuk en dat is teleurstellend. Ik ben benieuwd wat Jensen nog meer in petto heeft.

5 mei 2024 8:38

0