Paternoster Luc vos thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Anne Verelst
Auteur(s) Luc Vos
Uitgeverij(en) Letterrijn
4
Review date 1 augustus 2023

Luc Vos heeft zijn hele leven een passie voor boeken gehad. Al van jongs af aan was lezen zijn dagelijkse hobby. Elk boek in de lokale bibliotheek heeft hij verslonden, ongeacht het genre. Hoewel hij stiekem wel een voorkeur had; voor de grootmeester Stephen King. Pas in 2002 vond hij tijd om zelf te schrijven. Toen schreef hij de eerste woorden van zijn fantasyverhaal Meriumbe: De vlucht van het Heilig vuur. Het verhaal zag in 2003 het levenslicht. In 2004 volgde het tweede deel, en sindsdien is hij niet meer gestopt met schrijven. Met zijn thriller Zeven won Vos in 2022 de ThrillZone Award voor Beste Nederlandstalige Thrillerdebuut. Wanneer Vos niet schrijft, verdeelt hij zijn tijd tussen zijn baan als consultant in digitale projecten en zijn gezin bestaande uit zijn vrouw, zoon en hond, met wie hij in Heultje – Westerlo woont.

Paternoster is de nieuwste thriller van Luc Vos. De titel van het boek geeft al een kleine hint dat het een religieuze inslag heeft. Wanneer de ene na de andere priester dood wordt teruggevonden, beginnen meerdere instanties zenuwachtig te worden. De druk op Anne Verelst en haar team stijgt als het tempo van de moorden wordt opgedreven en de onderlinge drijfveer pijnlijk duidelijk wordt. Komen ze op tijd om meer onheil te voorkomen? En zijn alle partijen die betrokken zijn wel effectief betrokken? Of gebeuren er zaken waar Anne geen controle op heeft? Persoonlijke trauma’s spelen in deze thriller een grote rol, en zorgt er mede voor dat het onderzoek vertraging op loopt.

Paternoster is het tweede boek waarin Anne Verelst en haar team de hoofdrol spelen. Het gaat Vos niet enkel over een klassieke zoektocht van de politie naar de dader, maar ook om het psychologische spel dat de dader speelt. Daarnaast is er iemand waarmee ze nou samenwerkt nog eens persoonlijk betrokken bij de zaak, wat al snel duidelijk wordt en een cruciale rol speelt in het onderzoek.

Wanneer het motief van de dader wordt achterhaalt, haalt Luc Vos een zwaar en gevoelig thema aan: kindermisbruik in de kerk. Dit is een onderwerp dat een aantal jaren geleden uitgebreid in het nieuws was en wellicht niet door iedereen met open armen zal worden ontvangen. Vos schuwt het ook niet om bekende namen van de kerk te gebruiken en gevoelige wonden opnieuw open te rijten. Dit maakt Paternoster des te realistischer.

Het team weet al snel wie er achter de moorden op de priesters zit, maar ze krijgen hem maar niet te pakken. De dader lijkt wel een spook. Tijdens het lezen krijgen we een inkijk in het hoofd van de dader en zijn verleden. Hierdoor is het moeilijk om geen sympathie voor de man te voelen, terwijl zijn motieven tegelijkertijd worden afgekeurd. Wat de religieuze slachtoffers hebben gedaan, kan echt niet.  Bovendien lijkt het er ook nog op dat de hoger gerangschikte religieuzen de priesters die mogelijk nog op de lijst kunnen komen, willen beschermen en hun namen niet willen prijsgeven, wat aantoont dat het misbruik in de kerk diepgeworteld zit.

Paternoster is een thriller waarin gevochten wordt tussen ‘het vangen van de dader’ en ‘sympathie hebben voor zijn daden’. Dit innerlijke conflict wordt treffend weergegeven door Vos, waardoor het verhaal zeer menselijk overkomt.

Terwijl het verhaal eindigt, blijft de schokkende waarheid over misbruik in de kerk bij de lezers nagalmen. Luc Vos heeft niet alleen een meeslepende thriller geschreven, maar ook een verhaal dat de diepe littekens in onze samenleving benadrukt. Zo blijft Paternoster niet alleen een meesterwerk van spanning en emotie, maar ook een belangrijke boodschap om nooit de stemmen van de slachtoffers te negeren.

Lieselotte Danneels
Lieselotte Danneels
Ik ben Lieselotte Danneels. Ik woon samen met mijn gezin in het West-Vlaamse Brugge. Als job ben ik winkelverantwoordelijke bij een Telecomoperator.

Sinds 2020 recenseer ik voor ThrillZone. Mij zul je nooit zonder boek vinden; waar ik ook naartoe ga, ik neem een boek mee. Mijn favoriete genres zijn thriller en feelgood. Ook al lukt het door de drukte niet altijd om veel meters te maken per dag, iedere avond voor het slapen gaan moet ik een hoofdstuk gelezen hebben. Anders heb ik geen goede nachtrust.

Ik lees heel veel auteurs en ontdek ook graag nieuwe auteurs. Natuurlijk heb ik ook favoriete auteurs. Voor het thrillergenre zijn dit Karin Slaughter en Anja Feliers. Voor het feelgood genre zijn dit Rachel Hore en Lucinda Riley.

Dini van Heumen

27 april 2024 9:39

5

Luc Vos is al vele jaren in de ban van het schrijven. Korte en langere verhalen wisselen elkaar in hoog tempo af en vallen met grote regelmaat in de prijzen. In 2022 werd zijn debuutthriller ‘Zeven’ bijzonder enthousiast onthaald en op ThrillZone uitgeroepen tot het beste debuut. Met ‘Paternoster’ neemt Luc Vos zijn lezers opnieuw mee op een reis door het turbulente leven van inspecteur Anne Verelst van de Antwerpse politie.
Op 29 maart verschijnt zijn derde thriller uit de Anne Verelst- reeks, ‘Het woord’.

Meerdere instanties worden zenuwachtig als de ene na de andere priester dood wordt teruggevonden. Gruwelijk vermoord. Motief en dader blijven lange tijd onbekend.
De druk op Anne Verelst en haar team stijgt als het tempo van de moorden wordt opgedreven en de onderliggende drijfveer pijnlijk duidelijk wordt. Komen ze op tijd om meer onheil te voorkomen? Werken alle betrokkenen mee of gebeuren er acties buiten Annes controle?
Een complexe race tegen de tijd waarbij persoonlijke trauma’s van mensen dicht bij het onderzoek de voortgang niet bevorderen.

Luc Vos koos voor een nog steeds actueel onderwerp, namelijk misbruik in de kerk.
Hoewel er al veel boeken overgeschreven zijn, is dit verhaal toch weer anders, en er kunnen niet genoeg boeken geschreven worden om deze misstanden aan de kaak te stellen.