de verrader van evalon lynette noni fantasy recensie thrillzone.jpg
Serie De Genezer
Auteur(s) Lynette Noni
4
Review date 24 oktober 2022

De verrader van Evalon is het derde deel in De genezer-serie. Auteur Lynette Noni is een Australische schrijfster die met De genezer-serie direct op nummer 1 in de Young Adult toplijsten verscheen. Na het lezen van De genezer van Zalindov en De gevangene van Vallenia waren we blij dat De verrader van Evalon op de mat viel, want na de cliffhanger van het tweede boek konden we daar niet op wachten. Maakt Noni in dit derde boek de verwachtingen die ze heeft geschept waar? We kunnen hier al kort iets over verklappen: dat doet ze zeker!

Het boek start met een behoorlijke triggerwarning en we begrijpen goed waarom, want als jij te maken hebt gehad met een van de problemen waar Kiva tegenaan loopt, zoals een verslaving, dan kan dit boek door de schrijfstijl best iets bij je losmaken.

In De verrader van Evalon gaan we direct verder waar het vorige deel eindigde. Want nadat alles is misgelopen in het vorige boek, wordt Kiva weer wakker in Zalindov, terwijl ze ook nog eens een nieuwe verslaving heeft. Kiva ziet het eigenlijk helemaal niet meer zitten, want Jaren haat haar en haar zus heeft haar weer teruggestuurd naar de meest afschuwelijke plek op de wereld. Cresta, de voormalig rebellenleider uit Zalindov ontpopt zich tot een ware reddende engel en brengt Kiva weer op het rechte spoor. Kiva probeert er ondertussen wanhopig achter te komen of al haar dierbaren veilig zijn en haar mogelijk kunnen vergeven. Maar er staat ook een oorlog op het punt van beginnen, waarvoor ze haar eigen emoties soms aan de kant moet zetten. Er volgt uiteindelijk een zoektocht door heel Wenderall met een spectaculair einde in Vallenia.

Waar in de andere boeken soms nog wel wat rust was ingebouwd, gaat Noni in De verrader van Evalon direct los en word je al in de eerste hoofdstukken meegezogen in het verhaal. Het is dan ook niet makkelijk het boek weg te leggen, omdat je graag wilt weten hoe het verhaal afloopt. Waar Noni in boek 1 nog op één locatie bleef en in boek 2 eigenlijk op twee locaties, neemt ze je nu mee op reis door verschillende koninkrijken en dat is knap, want dit is worldbuilding pur sang. Ze weet de locaties zo beeldend te beschrijven dat de verschillende scènes zich voor je ogen afspelen en soms het gevoel geven te kunnen zien en ruiken wat ze beschrijft. Ondanks dat er zoveel gebeurt, is het boek slechts 393 bladzijden. En als je bedenkt wat er allemaal gebeurt en met hoeveel detail dit wordt beschreven, is dit extra bijzonder.

De karakters uit de vorige boeken komen wederom in deze boeken weer terug; zowel Jaren, Tipp en Caldon. Doordat Noni schrijft vanuit het perspectief van Kiva, voel je haar emoties en begrijp je haar, soms wat bijzondere, gedachtenkronkels wel. Want als iemand tegen haar liegt kan ze dit prima vergeven, maar als zij dit zelf heeft gedaan moet vergeving wel onmogelijk zijn. Bestaande karakters leren we nog beter kennen, maar er worden ook nieuwe vrienden (en vijanden gemaakt).

In het dankwoord schrijft Noni heel eerlijk dat ze tijdens het schrijven de moed soms wilde opgeven en haar pen wilde neerleggen. Maar het is haar gelukt om in deze fantastische trilogie alles samen te brengen en alle eindjes aan elkaar te knopen. Dit boek heeft het allemaal: liefde, spanning, actie, hooglopende emoties, bijzondere familiebanden, een queeste. Noni heeft met De verrader van Evalon de verwachtingen overtroffen.

Aimee van der Plas
Aimee van der Plas
Al van jongs af aan kan ik me verliezen in boeken, ze nemen me mee naar een andere wereld en laten me kennis maken met nieuwe karakters. Het reviewen van boeken laat je op een andere manier nadenken over boeken lezen en wat is er leuker dan anderen ook enthousiast maken over de boeken die je leest? Dat is ook wat ik doe tijdens mijn werk als leerkracht, waar ik kinderen boeken laat uitzoeken waar zíj ook enthousiast van worden.