De omslag afbeelding van het boek De Kooi
Auteur(s) Marcel van de Ven
Uitgeverij(en) Ambo Anthos
4
Review date 23 november 2020
Categories Non

De Kooi is het nieuwe boek van politie-expert Marcel van de Ven. Wie het tv-programma Hunted volgt heeft direct een beeld en een stem bij deze naam. De kenmerkende stem van Van de Ven neemt je mee in de Kooi, een in 2003 opgezette politie-eenheid, waarvan het bestaan binnen het korps bijna niet bekend was. Van de Ven maakte deel uit van deze eenheid en geeft met De Kooi een kijkje achter de schermen.

Deze geheime eenheid is getraind om zware criminaliteit te bestrijden met behulp van de nieuwste technieken. De eenheid opereerde vanuit “De Kooi” en leverde een bijdrage aan de strijd tegen terroristen, moordenaars, drugshandelaren, overvallers en ontvoerders.

In de periode na 2003 veranderde en verharde de criminaliteit en de eenheid stond 365 dagen per jaar dag en nacht paraat om in actie te komen. De operaties waren vaak levensgevaarlijk en werden in het diepste geheim uitgevoerd. De eenheid bepaalde het hele bestaan van de leden en met dit boek treedt voor het eerst iemand van deze eenheid naar buiten. Marcel was één van de pioniers en kijkt terug op de spannende acties die hij met zijn collega’s uitvoerde. De gevolgen hiervan voor de opsporing en ook zijn privé leven gaat hij niet uit de weg.

Voor wie dit boek leest en Van de Ven gezien en gehoord heeft op televisie, leest het boek alsof hij dit verhaal persoonlijk aan je vertelt. Marcel laat je kennismaken met de vele facetten van het veldwerk en brengt dit door middel van sprekende anekdotes tot leven. Hij omschrijft zijn dagen bij de eenheid vanaf de eerste training. Als lezer raak je onder de indruk van de zware training die hij heeft moeten doorstaan en de gevaarlijke acties die het team heeft uitgevoerd.

De Kooi geeft een fantastisch inzicht in hoever soms moet worden gegaan bij de aanpak van de zware criminaliteit en welke creatieve oplossingen verzonnen en uitgevoerd moeten worden. Je waant je vaak in een scene van een tv serie of film, echter dit zijn waargebeurde verhalen! Als we dan een puntje van kritiek mogen geven, dan is dit dat je soms wat meer achtergrond van een zaak zou willen hebben in plaats van een ‘vluchtig’ omschreven actie gedurende een onderzoek.

Doordat Van de Ven ook de gevolgen van het werken in deze speciale eenheid op zijn persoonlijke situatie in het verhaal heeft meegenomen, krijgt het boek een diepere laag en ontstaat veel respect voor Marcel en de eenheid.

Marcel van de Ven gaf leiding op specialistische afdelingen als Zedenzaken en Forensische Opsporing en trad op als onderhandelaar bij gijzelingen en ontvoeringen. Hij maakte jarenlang deel uit de van de Unit Specialistische Operaties, waarmee hij wereldwijd zeer risicovolle undercover operaties uitvoerde tegen de zware georganiseerde criminaliteit en terrorisme. Op dit moment heeft Marcel zijn eigen onderneming en werkt mee aan verschillende televisie programma’s. Op dit moment is hij chef recherche bij het programma Hunted.

Chris van der Brug

25 april 2024 10:20

0