De omslag afbeelding van het boek Boersma, Marelle - Blind date
Auteur(s) Marelle Boersma
Uitgeverij(en) De Crime Compagnie
4
Review date 21 januari 2017

Marelle Boersma heeft al de nodige thrillers op haar naam staan. In 2015 verruilde ze Nederland voor het Portugese landschap. Daar woont ze en naast het schrijven van haar boeken geeft ze schrijfcursussen. Blind date is haar elfde thriller.

Moon is singel, woont in Utrecht en geniet van haar vrijgezelle bestaan. Ze werkt voor een klein investeringsbedrijf dat wordt geleid door Tanja. Naast haar werk, vult ze haar vrije tijd met daten, gezellig uitgaan met haar vriendin Amy en het schrijven van haar date ervaringen op haar blog. Haar blog krijgt een steeds groter wordende schare fans, maar er is er een die het op Moon heeft voorzien. Hij schrijft de meest angstaanjagende, cryptische reacties en lijkt steeds dichterbij te komen. Moon raakt hierdoor in de war. Behalve Amy weet niemand van haar blog en toch slaan de reactie op haar persoonlijk. Hoe kan dat? Wie is deze stalker? Wat wil hij van haar?

Blind date start met een spannende proloog, waarin een herhaling van een gebeurtenis uit Moons verleden plaatsvindt. Het zette haar leven op zijn kop en de angst slaat haar ook nu weer om het hart. Deze angst spat van de bladzijdes af, waarmee de nieuwsgierigheid bij de lezer is gewekt. Iets waarop Boersma patent lijkt te hebben in haar thrillers.

Helaas zakt het verhaal vrij snel daarna in. Wat volgt is een uitgebreide vertelling over het leven van Moon. De dates die input geven voor haar blogs, een oude liefde die terugkeert en de belangstelling die wordt getoond door een investeerder voor haar blog. Boersma schrijft het verhaal vanuit de personages Moon, Amy en Tanja. Dit wisselende perspectief komt in het eerste deel van het verhaal wat rommelig over. Door de wisseling van perspectief vliegt Blind date van de hak op de tak en vertoont weinig samenhang. Daarnaast blijven de personages erg oppervlakkig. Ze kennen allen een bijzondere persoonlijkheid, wat maakt dat de lezer zich moeizaam in een personage kan verplaatsen laat staan er sympathie voor op kan brengen. Marelle Boersma weet door deze zaken in de eerste helft van het boek de lezer niet aan haar te binden.

Het roer gaat om als er een gemaskerd dating event plaatsvindt. De auteur weet de spanning in dit tweede deel snel op te voeren. De manier hoe Boersma de gebeurtenissen beschrijft, weet de lezer nieuwsgierig te maken naar de onbeantwoorde vragen die in de lucht hangen. Wordt tijdens dit event ontmaskerd wie de schrijfster van het blog is? Komen ze erachter wie het op Moon heeft gemunt? De auteur weet de lezer in dit laatste deel mee te nemen in een spannende zoektocht naar antwoorden en zet je op het verkeerde been. De climax is er een die zijn sporen na zal laten.

Marella Boersma schrijft met Blind date over een hedendaags onderwerp. In de maatschappij wordt veelvuldig gebruikgemaakt van apps en websites voor dating. Daarin schuilt het gevaar dat niet iedereen is als de persoon waarvoor hij/zij zich uitgeeft. Daarnaast laat Marelle Boersma zien dat onbehandelde en onverwerkte trauma's voor verrassende wendingen kunnen zorgen.

Resumé: Blind date is een boek met twee kanten. Het teleurstellende eerste deel wordt opgevolgd door een spannende tweede helft, waarmee Boersma het niveau van deze actuele thriller danig opkrikt en een goede indruk achterlaat.

Linda
Linda van de Velde
Mijn naam is Linda van de Velde – de Vries, geboren en getogen in 1985 in Leeuwarden.