zondeval marianne en theo hoogstraaten thriller recensie thrillzone.jpg
Uitgeverij(en) De Crime Compagnie
4
Review date 28 juli 2017

De Nederlandse Emilia de Vries heeft de verloren gewaande brieven van Michelangelo in haar bezit. De informatie in deze brieven is zeer explosief en dat zorgt er voor dat meerdere mensen deze brieven in handen willen krijgen. Emilia beseft al snel dat de jacht op haar geopend is. Ze krijgt hulp van haar Italiaanse vriendin Lu.

Florence 1526: Mirabella heeft haar kinderen Angelina en Michael, allebei iets nagelaten waarmee ze hun een zorgeloze toekomst dacht te bezorgen. Kort na haar dood reizen de twee samen af naar Rome om Michaels vader te zoeken. Ze komen erachter dat de laatste geschenken van hun moeder kostbaarder en gevaarlijker zijn dan ze vermoedden. Ze zijn hun leven niet meer zeker.

Marianne en Theo Hoogstraaten hebben met Zondeval inmiddels negen thrillers op hun naam staan. Voor hun laatste thrillers hebben ze een nieuwe formule gevonden. Zowel in Evenbeeld, Bloedlink als De verleidsters wordt een link gelegd tussen gebeurtenissen uit het heden en de historie. Zondeval is het laatste deel uit de historische trilogie met Emilia in de hoofdrol.

Het boek begint met een proloog die zich afspeelt in de zomer van 1526 in Florence. Het verhaal zelf wordt afwisselend verteld in die tijd en in het heden. Twee verhaallijnen, maar wat hebben die met elkaar te maken? Ook zijn er verwijzingen naar de voorgaande delen van de trilogie, die ik niet gelezen heb. Daardoor had ik het gevoel, zeker in het begin van het boek, niet goed te begrijpen hoe alles in elkaar stak. Daarom adviseren we om de twee eerdere delen eerst te lezen voordat je Zondeval gaat lezen.

Daar komt nog bij dat de twee auteurs zeer gedegen research hebben gedaan en vrij veel personages uit de historie opvoeren: hooggeplaatsten, kunstenaars en pausen, allen voorzien van moeilijk te onthouden Italiaanse namen. De auteurs slepen je mee in de gebruiken, de mensen en manier van leven van eeuwen geleden. Erg interessant om te lezen en de lezer krijgt hierdoor steeds meer waardering voor het vele onderzoek dat de Hoogstraaten gedaan hebben voor Zondeval. Het einde kwam wel erg abrupt. Het leek namelijk alsof het verhaal met de brieven nog niet helemaal was afgerond. In de epiloog krijgt het verhaal nog een toegift en in het nawoord geven de auteurs een toelichting op wat wel en niet is verzonnen.

Zondeval is een reis in de geschiedenis, maar dan in een erg prettig leesbaar jasje. Een echte thriller is het daarmee niet, maar wel een fraaie historische roman die ook nog eens lekker leest. Wat wil de lezer nog meer?

3 mei 2024 10:41

0