geen weg terug marie-josé verweij thriller recensie thrillzone.jpg
Uitgeverij(en) De Crime Compagnie
4
Review date 1 mei 2024

Marie-José Verweij is naast thrillerschrijfster freelance copywriter. Onder de vlag Verweij Copywriting schrijft ze webteksten, blogs en persberichten voor bedrijven. Daarnaast heeft ze een vaste column gehad in het Alphens Nieuwsblad. In september 2021 kwam haar debuutthriller Met onbedachte rade uit. Verweij's tweede boek, Geen weg terug, is een intrigerende kennismaking voor lezers die haar eerste werk nog niet hebben gelezen.

Het verhaal opent met de basisschoolleraar Walter en een veilig thuis melding die niet wordt opgevolgd. Walter ontwikkelt een groeiende bezorgdheid over de thuissituatie van zijn leerlingen Sepp en Mila. Hij besluit het heft in eigen handen te nemen en neemt het tweejarige meisje Mila mee naar huis. Eenmaal thuis raakt hij in paniek, betrekt zijn buurman en maakt hij een rampzalige inschattingsfout.

Deze keuze vormt de kern van een spannend plot, waarbij een internationale klopjacht ontstaat om Mila veilig thuis te brengen. Wat het verhaal zo boeiend maakt, is de veelzijdige vertelling vanuit verschillende perspectieven. We volgen het verhaal vanuit Pascal en Cynthia, die als ouders in hun ergste nachtmerrie belanden. Ook volgen we Iris in haar reis met de grootste toekomstplannen en haar bezorgde broer Michael. Terwijl je aanvankelijk misschien in het duister tast over de motieven van bepaalde personages, vallen de puzzelstukjes langzaam op hun plaats, waardoor het plot op een onverwachte en meeslepende manier tot een geheel wordt gevormd.

De afwisseling van perspectieven, van Walter tot Pascal, Cynthia, Iris en Michael, biedt een rijkdom aan inzichten en maakt Geen weg terug des te meeslepender. Marie-José Verweij weet op indrukwekkende wijze onder de huid van haar personages te kruipen, met name Iris, van wie de keuzes tot onverwachte gevoelens van sympathie kunnen leiden.

Het einde van Geen weg terug is een echte plottwist die je compleet verrast en je achterlaat met een gevoel van verbijstering en bewondering voor de schrijver. Geen weg terug raakt aan schrijnende realiteiten zoals falende jeugdzorg en psychische problematiek, op een wijze die het verhaal een onmiskenbare urgentie geeft. Het toont op meeslepende wijze hoe één keuze de levens van velen kan beïnvloeden, waardoor het niet alleen een thriller is, maar ook een aangrijpende reflectie op de complexiteit van menselijke beslissingen en de gevolgen daarvan. Knap werk van Verweij!

Danielle van Wieren