onder invloed marijke verhoeven thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Marijke Verhoeven
Uitgeverij(en) De Crime Compagnie
3
Review date 22 augustus 2020

De zomervakantie is bij uitstek een goed moment voor auteurs om hun nieuwe werk te tonen. Voorzien van een goed geoliede pr-campagne kan dit leiden tot goede verkoopcijfers. Met name in Nederland is dit al een wat langere tijd ieder jaar weer een vraag welk boek de meeste aandacht zal trekken. Niet zelden gaat de aandacht dan toch weer uit naar de al gesettelde namen, waaronder Saskia Noort die vaak de meeste aandacht genereert.

Dat deze gang van zaken niet door iedereen als positief wordt gezien werd wel duidelijk toen in februari 2019 een collega recensent zijn bedenkingen over het niveau van deze door hem benoemde “vrouwenthriller” tentoonspreidde. Dit leidde tot een fellere reactie van Tomas Ross. De reacties uit het kamp van de schrijfsters kon daarop niet uitblijven, waarbij Saskia Noort geen blad voor haar mond nam en vermeldde dat dit de laatste doodsrochel van Tomas Ross zou zijn. Gezellig! Duidelijk werd in elk geval dat de stellingen waren ingenomen, maar dit maakt niet dat de zogenaamde ‘zomerthriller’ ook dit jaar niet ruimschoots voorhanden is. In tegenstelling, er lijken er elk jaar meer bij te komen.

Kernpunt van bovenstaande is; zijn deze voor een bepaald publiek geschreven thrillers van een dusdanige kwaliteit dat zij een aanwinst zijn voor het voor handen zijnde aanbod? En ook hier is het maar net wat ‘het publiek’ verwacht en aanvaardbaar vindt.

Dat deze ‘zomerthrillers’ toch wel wat afhankelijk zijn geworden van een pr-machine en het pakken van de mogelijke aandacht, blijkt uit de heruitgave van Onder invloed van Marijke Verhoeven. Dit boek werd in 2012 als debuut van Verhoeven bij de Leeuwarder uitgeverij Elikser uitgebracht. Het boek bevatte bijna 500 bladzijden en de meest gehoorde kritiek in die tijd was dat het boek te langdradig was, waardoor het verhaal redelijk doodbloedde.

Na de overstap van Marijke Verhoeven naar De Crime Compagnie heeft deze uitgever de auteursrechten van Onder invloed in handen gekregen en besloten om samen met de schrijfster het boek opnieuw onder de loep te nemen. Dit leidde tot een uitgave waarbij meer dan 150 pagina’s niet meer zijn teruggekomen. Maar of dit daadwerkelijk tot een beter verhaal leidt is lastig vast te stellen als je de eerste uitgave niet hebt gelezen. Dus onze bevindingen zijn puur gebaseerd op de 2020 versie.

Huismoeder Emma blijft alleen en ontredderd achter met twee kinderen wanneer haar partner Joost met de noorderzon is vertrokken. Hij neemt niet alleen geld mee maar laat ook flinke schulden na. Emma staat voor de onmogelijke taak om alles terug te betalen en ook nog voor haar gezin te zorgen. Haar baan bij een klein hotel biedt enige verlichting, maar is bij lange na niet voldoende. Een voorstel om in korte tijd veel geld te verdienen, doet Emma haar morele grenzen verleggen als zij besluit om over grenzen heen te stappen die ze normaal voor uitgesloten zou houden. Ondanks het feit dat ze zich er terdege van bewust is dat zij in overtreding is en alles kan verliezen, is de aantrekkingskracht tot het geld wat ze met diverse louche klussen kan verdienen zeer aanlokkelijk. Tot ze merkt dat er geen weg terug is en ze niet alleen haar eigen leven in gevaar brengt.

Marijke Verhoeven werkte, voordat zij fulltime schrijfster werd, bij een evenementenbureau. Onder invloed was haar debuut welke in 2012 uitkwam. Voor De Crime Compagnie heeft ze daarna een trilogie geschreven wat zich afspeelde op het fictieve Deense eiland Kenning. De drie delen waren Beproeving, Laatste adem en Het geschenk, waarbij haar voorliefde voor Denemarken een belangrijke rol speelde. In 2019 verscheen Onder mijn huid en in 2020 dan de nieuwe versie van Onder invloed en volgens de uitgever staat voor dit jaar ook nog Onderschat op de rol.

Laten we het beestje direct maar bij de naam noemen: Onder invloed is een boek wat, zeker aan de zwembad rand of op het strand lekker wegleest. Geen pretenties en ook geen valse verwachtingen. Verwacht geen hoogdravende en ingewikkelde thriller met stevig uitgediepte personages, maar een dertien in een dozijn verhaal, die zodra men de laatste pagina heeft omgeslagen niet echt een indruk achterlaat.

Verhoeven laat haar hoofdpersoon Emma de ene rampspoed na de andere beleven en er lijkt geen einde te komen aan deze ellende. Maar onverstoorbaar en tegen beter weten in gaat zij onverdroten door met haar kruistocht tot het vinden naar geld om haar schulden af te betalen. Dit leidt ertoe dat Emma soms licht hysterisch wordt neergezet en er niet echt een duidelijke persoonlijkheid wordt gevormd. Ook met andere personages weet Verhoeven geen raad en is er geen eenduidigheid in te krijgen.

Het boek blijft een wat rommelige indruk achterlaten. Misschien heeft dat te maken met het inkorten van het verhaal, maar Onder Invloed is een boek wat zelden kan boeien en wat te weinig spanning oplevert. Daarnaast wordt Emma in situaties getrokken die wat ongeloofwaardig overkomen en Marijke Verhoeven heeft niet de mogelijkheid aangepakt om dit te duiden of om dit aan te pakken. Daardoor blijft Onder Invloed een middelmatig verhaal.

Ongetwijfeld zullen er mensen zijn die dit boek een betere kwalificatie geven dan hierboven heeft plaatsgevonden. Dat is nu juist de nuance die iedere lezer voor zichzelf kan aanbrengen. Een recensie is ook maar een mening van een lezer die een recensie op papier zet voor een blog of site, in dit geval ThrillZone. Eenieder heeft recht op zijn mening te geven over bepaalde schrijvers/schrijfsters of boeken, maar wel met respect voor elkaars mening. Dat dit zoals aan het begin van deze recensie nogal stevige discussies oplevert kan niet veel kwaad, maar het is altijd van belang om ieder zijn mening het respect te geven die dit ook verdient.

Joop Hazenbroek

25 april 2024 20:08

0

Marijke Verhoeven werkte, voordat zij fulltime schrijfster werd, bij een evenementenbureau. Onder invloed was haar debuut welke in 2012 uitkwam. Voor De Crime Compagnie heeft ze daarna een trilogie geschreven wat zich afspeelde op het fictieve Deense eiland Kenning. De drie delen waren Beproeving, Laatste adem en Het geschenk, waarbij haar voorliefde voor Denemarken een belangrijke rol speelde (lees hier onze eerdere recensies). In 2019 verscheen Onder mijn huid en in 2020 dan de nieuwe versie van Onder invloed en volgens de uitgever staat voor dit jaar ook nog Onderschat op de rol.