De omslag afbeelding van het boek Verhoeven, Marijke - De laatste adem
Auteur(s) Marijke Verhoeven
Uitgeverij(en) De Crime Compagnie
4
Review date 1 november 2017
Het eiland Kenning wordt middenin het zomerseizoen opgeschrikt door een gruwelijke moord. Op dat moment bevindt zich een groepje vrouwen, die zich de witte heksen noemt, op het eiland. Aanvankelijk lijkt er geen verband te zijn met deze vrouwen, maar waarom droomt Nina dan steeds over hen? Wanneer er een tweede verdwijning plaatsvindt probeert Nina te achterhalen wat er allemaal gebeurt en wie daar verantwoordelijk voor is.

Marijke Verhoeven (1967) werkte in de evenementenorganisatie voordat zij besloot fulltime te gaan schrijven. In 2012 debuteerde Verhoeven met de thriller Onder invloed. Hierna volgden Onder mijn huid, Onderschat en Zomerhitte. Inspiratie vindt Verhoeven vooral in haar directe omgeving, maar haalt ze ook uit muziek, haar hobby koken en uit haar passie voor Denemarken. Het eerste deel van de Kenning-serie, de romantische thriller De beproeving, verscheen in juli 2016 bij De Crime Compagnie. De laatste adem is deel 2 uit deze Kenning-serie. Marijke Verhoeven werkt en woont vlakbij Groningen.

De laatste adem speelt zich net als het eerdere deel, De beproeving, deels af op het eiland Kenning in Denemarken en deels in Nederland. Dit fictieve eiland is door Marijke Verhoeven bedacht en staat dus niet op de kaart. De laatste adem is goed zelfstandig te lezen maar hier en daar mis je toch wat belangrijke details als je het eerste deel niet gelezen hebt. Ook deze keer zijn de hoofdrollen weggelegd voor Nina en Torben. De Groningse Nina Jensen is ruim drie maanden geleden neergestreken op het Deense eiland Kenning. Ze runt er voor onbepaalde tijd de Bed & Breakfast Sandmarken. Omdat Nina een Deense vader had en goed Deens spreekt, had Marisca, Nina’s vriendin, haar gevraagd het horecabedrijf te leiden. Marisca’s moeder Hanny, de eigenaresse, is ernstig ziek en heeft ervoor gekozen terug te gaan naar Nederland om daar verpleegd te worden.

Het eiland Kenning staat bekend om zijn legende van Fiona, de geest van een Vikingvrouw, die blootvoets en in een wit gewaad over het eiland waart. Slechts weinigen beweren Fiona te kunnen zien en Nina is één van hen.

Wanneer midden in het zomerseizoen het eiland wordt opgeschrikt door gruwelijke moorden krijgt Nina rare dromen en ziet ze zwarte schimmen. Ook valt het haar op dat er een flinke groep grote zwarte vogels rondvliegt in de omgeving. Nina droomt steeds vaker over een groepje vrouwen, witte heksen zoals ze zich zelf noemen, die op een camping op het eiland verblijven. Waarom zijn deze vrouwen op het eiland, en hebben ze iets te maken met de moorden?

Torben Olsen, de plaatselijke politieagent, komt na een tijd afwezig te zijn geweest terug naar Kenning. Hij neemt zijn verloofde en tevens collega Lisbeth mee naar het eiland om samen de moorden op te lossen. En of dat nog niet genoeg is gebeuren er ook nog andere dingen op het eiland. Wat komt David, de broer van Eddie de klusjesman, op het eiland doen? En wat voor rol spelen de nieuwe campingeigenaren? De moorden moeten zo snel mogelijk opgelost worden want de toeristen voelen zich unheimisch en beginnen massaal het eiland te verlaten. Een verloren liefde, moorden, spiritualiteit en duistere geheimen passeren de revue in deze romantische thriller.

De laatste adem is vlot geschreven. Geen moeilijke lange zinnen, to-the-point en daarbovenop volgen de gebeurtenissen elkaar snel op. Het verhaal wordt vanuit meerdere perspectieven verteld en begint met een spannende proloog waarin een vrouw vastgebonden in haar auto zit. Dit zorgt ervoor dat de lezer snel in het boek gezogen wordt.

‘Een kreet van angst welde op in haar keel, terwijl paniek zich van haar meester maakte. Radeloos rukte ze zich heen en weer, probeerde haar handen los te maken en haar benen te bevrijden. Met haar voeten kon ze…moest ze een ruit kapottrappen. Het koude angstzweet brak haar uit, terwijl ze worstelde om haar samengebonden enkels op te tillen, maar de ruimte achter het stuur van de onbekende auto was te beperkt.’

Spanning wordt afgewisseld met een flinke dosis romantiek, maar ook met relatieproblemen en paranormale gebeurtenissen. Verschillende verhaallijnen lopen door elkaar heen en komen aan het eind weer bij elkaar. De rode draad die door deze serie loopt houdt Verhoeven ook na dit deel nog open. De laatste adem biedt daardoor genoeg perspectief voor een vervolg. De sfeer op het eiland en de hechte relatie van de bewoners van Kenning worden ook in dit deel weer goed beschreven. Het is beklemmend en voelt duister. Leuke dialogen, humor en het geroddel van de eilandbewoners maken dit samen met de mooie omgeving af. De laatste adem is een thriller die veel in zich heeft en de lezer zeker zal vermaken.

Lees hier onze andere recensies van Marijke Verhoeven.

24 april 2024 14:17

0