De omslag afbeelding van het boek Overman, Mariska - Voltooid
Auteur(s) Mariska Overman
Uitgeverij(en) De Crime Compagnie
3
Review date 9 februari 2018
In het bos wordt een man dood aangetroffen. Hij is op gruwelijke wijze vermoord. De man ligt verborgen onder bladeren en uit zijn lichaam steekt een wapperende vlag met de woorden KLAAR. Isabelle Dieudonné, ex-rechercheur, wordt bij de zaak betrokken. Het politieteam staat voor een raadsel. Wat wil de moordenaar duidelijk maken? Is dit een boodschap? Blijft het hierbij of heeft de moordenaar nog meer in petto? Een zoektocht begint, lukt het om de moordenaar te vinden?

Voltooid is het tweede boek van Mariska Overman. Ze debuteerde met Hoofdzaak, waarvan je de recensie hier kunt lezen. Naast het schrijven van thrillers heeft de auteur samen met haar man een bureau dat 'de dood bespreekbaar maakt'.

Voltooid start met een pakkende proloog waarin de dader zijn misdaad begaat. Alles staat op scherp en de spanning zit er meteen in. Vervolgens wordt het verhaal verteld in drie delen. Elk deel met een passende titel: chaos,focus en balans.

Het verhaal komt maar moeizaam op gang, wat ook al een opmerking was over Hoofdzaak. Het wordt voornamelijk verteld vanuit de ogen van Isabelle en haar leidinggevende Peter. Beiden worden afgewisseld door een derde verteller, de moordenaar. Een logische indeling en dit zouden goede ingrediënten moeten zijn voor een spannende thriller. Toch komt dit niet zo uit de verf. De spanning ontbreekt. We volgen veelal de aaneenschakeling van stappen die de politie zet in het onderzoek en de jacht op de moordenaar.

De auteur schrijft het verhaal in korte, vlotte zinnen en korte hoofdstukken. Het leest hierdoor vlot en makkelijk weg. De auteur kiest voor een mooi maatschappelijk thema dat momenteel actueel is. Ze doet dit zonder zelf een oordeel te geven of de lezer in een richting te sturen.

Vanaf het begin wordt er in een duidelijke lijn toegewerkt naar de ontknoping, maar door meerdere opvallende hints is voor de lezer al in een vroeg stadium duidelijk wie de moordenaar is. Toch ben je nieuwsgierig naar de motivatie van de moordenaar, waardoor de lezer wil doorlezen. Maar tot een daverende climax komt het helaas niet.

Het lezen van Hoofdzaak voorafgaand aan Voltooid is zeker aan te bevelen. Isabelle heeft al een belangrijke ontwikkeling doorstaan in het vorige deel, waar je als lezer geen weet van hebt als je dit boek niet hebt gelezen. Er wordt af en toe gerefereerd naar deze gebeurtenissen, maar het wordt voor de lezer niet geheel duidelijk wat zich in het verleden precies heeft afgespeeld. Hier had de auteur op een andere wijze in dit deel meer aandacht aan mogen besteden, zodat de delen beter los van elkaar gelezen worden.

De personages maken weinig tot geen ontwikkeling door en blijven hierdoor voor de lezer oppervlakkig. Ze verdienen meer diepgang. Hun karakters, maar ook hun sociale leven zou sterker belicht mogen worden, waardoor het verhaal meer body krijgt. Een mooie uitdaging voor het volgende deel. Want dat die komt, lijkt zeker. De auteur sluit het boek overigens op originele wijze af met een "absoluut te lezen nawoord". Een erg leuke toevoeging, waardoor je als lezer nog even aan het denken wordt gezet. Goed gevonden door Overman.

Voltooid is wederom een prettig leesbaar boek van de hand van Mariska Overman. Het verhaal leest vlot en makkelijk weg. De ontbrekende spanning en diepgang in de karakters hopen we terug te vinden in deel drie!

2 mei 2024 20:23

0