De omslag afbeelding van het boek Bowden, Mark - Black Hawk Down
Auteur(s) Mark Bowden
Uitgeverij(en) The House of Books
5
Review date 12 augustus 2014
Mark Bowden is een voormalig journalist die vooral in de V.S. bekend is geworden door zijn werk. In Nederland kennen we hem van drie boeken: Te gast van de Ayatollah, De Afrekening en Black Hawk Down. Die laatste is verfilmd door Ridley Scott en daardoor wereldberoemd geworden. Weinig mensen weten echter dat het ooit begonnen is als boek.

We schrijven 1993. Somalië is een puinhoop. Mohammed Farah Aidid is een van de strijdheren die probeert de controle te krijgen over Mogadishu, de hoofdstad van het land. Het volk heeft honger. De Verenigde Naties heeft een humanitair missie opgezet, maar de blauwhelmen worden beschoten en de bevolking krijgt nog steeds geen eten. De Amerikanen zijn het zat en sturen elitesoldaten naar Somalië, vooral om de bevolking lucht te geven. Het lukt ze echter niet om Farah Aidid op te pakken. Dan krijgen ze op 3 oktober 1993 de opdracht om twee luitenants van Farah Aidid in een hotel in hartje Mogadishu in de kraag te vatten. De twee eenheden, U.S. Army Rangers en het vermaarde Delta Force, stijgen in de middag op met helikopters en in vrachtwagens om de missie te klaren. Het loopt echter anders. Wat een snelle operatie had moeten worden, duurt bijna een dag. En het begint met het neerschieten van een Black Hawk helikopter. De Amerikanen raken verstrikt in de stad en moeten vechten voor hun leven. Honderden Somalische militieleden hebben het op hen voorzien. Het wordt een strijd op leven en dood. Aan het eind van de slag zijn 18 Amerikanen dood, 500 Somaliërs en meer dan 1000 burgers zijn gewond geraakt.

Bowden is erin geslaagd de ingewikkelde ‘veldslag’ op heldere wijze te documenteren. Elke belangrijke beslissing of gevecht heeft hij zo beschreven, dat de lezer het overzicht behoudt. Daarnaast geeft hij een zeer menselijk tintje aan het verhaal. We leren de Amerikanen persoonlijk kennen: wat hen drijft, wat hun achtergrond is. Dat geldt ook voor enkele Somalische burgers en militieleden. Bowden heeft hen geïnterviewd, en heeft voor het relaas van de gevechten ook gebruik gemaakt van officiële verslagen van het Amerikaanse leger. Dit maakt het verhaal rond de slag om Mogadishu compleet. Enig kritiekpunt is het ontbreken van een uitgebreid verslag over de achtergrond van bepaalde keuzes. Het is eerder een ooggetuigenverslag, zonder dat Bowden er bij was. Het doet echter weinig af aan de kracht van Black Hawk Down, die als oorlogsboek staat als een huis. Elke geïnteresseerde in krijgsgeschiedenis zou dit boek van Bowden moeten lezen.

Black Hawk Down is een indrukwekkend en beklemmend relaas van de gebeurtenissen van 3 oktober 1993, waarin zowel het gevecht als de menselijke kant voldoende aandacht krijgen om de lezer geboeid te houden tot de laatste bladzijde. Alsof je zelf in aan de slag meedoet.

17 mei 2024 5:04

0