De omslag afbeelding van het boek Kamphuis, Martine - Zondebok
Auteur(s) Martine Kamphuis
Uitgeverij(en) De Crime Compagnie
4
Review date 12 december 2017

Martine Kamphuis heeft inmiddels een respectabel aantal boeken op haar naam staan. Naast het schrijven van kinderboeken, heeft ze ook een aantal thrillers geschreven. Zondebok is het derde boek met psychologe Wynona Post in de hoofdrol. Zondebok is voor ons een eerste kennismaking met werk van Martine Kamphuis.

Wynona Post leidt een vrijgezellenbestaan. Tijdens haar opleiding krijgt ze de taak om forensisch psychologisch onderzoek te doen naar Anja Nooitgedacht. Anja heeft een bekentenis gedaan in een vreselijke zaak en zit daarvoor vast. Aan Wynona de taak om voor de rechter een rapport op te stellen. Wynona grijpt die kans met beide handen aan en gaat op onderzoek uit, maar dat krijgt een andere wending dan ze van te voren had bedacht.

De opening van Zondebok is spetterend. Kamphuis zet met een spannende proloog de toon en maakt daarmee lezer nieuwsgierig naar het vervolg. Wat volgt is het verhaal van Wynona Post, ook wel WP genoemd, en haar onderzoek naar de geestelijke gezondheid van Anja. Anja is nou niet de persoon die gemakkelijk meewerkt aan het onderzoek. Ze laat maar weinig los. Hierdoor is WP genoodzaakt om contact te leggen met mensen uit Anja's naaste omgeving. WP kan sparren met haar supervisor over de zaak. Zij geeft haar tips en adviezen mee en werkt als een klankbord voor WP. Toch is WP af en toe een tikkeltje eigenwijs en volgt ze haar eigen gevoel, maar of dat nou altijd het verstandigst is? Dit alles kan ze gelukkig ook delen met een goede collega bij de recherche; Hans. Onder het genot van een hapje en een drankje wisselen de twee informatie uit over de zaak die hen bezig houdt.

Stukje bij beetje krijgen we meer inzicht in het leven van Anja en de personen om haar heen, waarin het verleden meermaals zo'n impact heeft op de wijze waarop de toekomst vervolg heeft gekregen.

Martine Kamphuis heeft een prettige, vlotte schrijfstijl. De hoofdstukken in Zondebok zijn kort en voorzien van een duidelijke datumaanduiding. Dit maakt het lezen gemakkelijk en laagdrempelig. De auteur pakt een thema waaraan regelmatig nieuwsitems worden besteed en waar je als ouder alleen maar van kunt walgen. Een interessant en actueel onderwerp dus voor een thriller. Kamphuis pakt het precaire onderwerp echter subtiel en zonder al te veel uitweiding op. Minder is meer in deze.

Aan alles is te merken dat Kamphuis een flinke dosis ervaring heeft met mensen met een gedragsstoornis. Ze heeft dit meegenomen in de karakters van de personages en verwerkt dit zeer mooi en gedetailleerd in het geheel. Het maakt dat het verhaal boeiend, stevig en zeer realistisch wordt. Hierdoor krijgt het verhaal een voor de lezer zeer aantrekkelijk karakter.

De auteur werkt toe naar een spannende en onvoorspelbare ontknoping, waaraan de lezer voorafgaand geregeld op het verkeerde been is gezet. Alles valt samen en je hebt als lezer bewondering voor de wijze waarop WP dit onderzoek heeft doorlopen. Mooi om te vermelden is dat het hoofdpersonage gedurende dit verhaal zelf ook een ontwikkeling doormaakt. Je ziet haar gedurende het verhaal groeien. Voor de toekomst is er voor haar een baan weggelegd, waarbij we als lezers alleen maar kunnen hopen op nog vele verhalen met Wynona Post, want dat zij een aanwinst is voor het thrillergenre is een feit!

Linda
Linda van de Velde
Mijn naam is Linda van de Velde – de Vries, geboren en getogen in 1985 in Leeuwarden.