De omslag afbeelding van het boek Higgins Clark, Mary - Een tweede kans
Auteur(s) Mary Higgins Clark
Uitgeverij(en) HarperCollins
3
Review date 24 augustus 2018
Tijdens het Met Gala in het Metropolitan Museum of Art in New York wordt Virginia Wakeling, een vrijgevige donateur, van het dak geduwd. Drie jaar later is de moordenaar nog altijd niet gevonden en is de moordzaak een zogeheten cold case geworden. Laurie Moran is hoofdproducent van het televisieprogramma Verdacht, dat dergelijke cold cases onder de loep neemt.

De moord op Virginia Wakeling is het onderwerp voor de volgende aflevering van de show. Laurie hoopt de dader te ontmaskeren. Is het Ivan, de veel jongere vriend van Virginia die aasde op haar vermogen? Of was het een van haar kinderen, Anna en Carter, die bang waren dat hun moeder haar testament ging aanpassen? En welke rol had Penny, de persoonlijke assistente van Virginia, in het geheel? Verdachten genoeg, en terwijl Laurie geheimen boven tafel haalt, komen enkele getuigen in levensgevaar…

Een tweede kans van Mary Higgins Clark (geschreven met Alafair Burke) begint met een korte proloog waarin we kennis maken met Virginia en een korte indruk krijgen van haar levenssituatie. Nadat Virginia dood in de sneeuw is gevonden, maken we een sprong naar het heden en verplaatst de lezer zich in Laurie. Naast de zoektocht naar de moordenaar leren we Laurie ook persoonlijk kennen. Zo is haar relatie met ex-presentator van de show Alex, onlangs gestrand. Is er nog een kans weggelegd voor Laurie en Alex?

De twee verhaallijnen zijn goed opgebouwd en mooi met elkaar in balans. Het boek krijgt hierdoor een extra dimensie dan enkel het ontrafelen van een oude moordzaak. De diverse personages in het boek zijn bovendien goed uitgewerkt, ze komen echt tot leven in het verhaal. Alles klopt, waardoor het makkelijk weg leest. Een tweede kans is dan ook een fijn boek voor de luie zondagmiddag. Enige kanttekening; spannend wordt het allemaal niet en dat ontbeert het boek toch wel.

Mary Higgins Clark (1927) is de ‘koningin van de spanning’. Haar debuut misdaadroman verscheen in 1975 en sindsdien heeft ze meer dan 40 thrillers op haar naam gezet. Allemaal zijn het internationale bestsellers geworden. Een tweede kans schreef Clark zoals gezegd samen met medeauteur Alafair Burke. In het verleden werkte ze al eerder met hem samen.

17 mei 2024 19:28

0