de koreaanse oorlog max hastings recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Max Hastings
Uitgeverij(en) Hollands Diep
5
Review date 3 augustus 2018
Categories Geschiedenis

De Tweede Wereldoorlog is een donkere periode in de geschiedenis waarover veel boeken zijn geschreven. Dat geldt ook voor de Vietnamoorlog. Ertussenin vond echter een strijd plaats die niet veel aandacht heeft gehad; De Koreaanse oorlog. Tijdens deze 'vergeten' oorlog vielen meer slachtoffers per vierkante meter dan tijdens de Tweede Wereldoorlog. Niet voor niets is het dan ook historicus der historici Max Hastings die in de jaren '80 het meesterwerk De Koreaanse oorlog schreef. Uitgeverij Hollands Diep bracht het boek onlangs op de Nederlandse markt uit.

Na afloop van de Tweede Wereldoorlog werd de wereld verdiept in grofweg twee delen; het 'vrije westen' en het communistische blok. Op het schiereiland Korea liepen de spanningen tussen het communistische noorden en het democratische westen. In 1950 viel het communistische noorden het zuiden binnen, dat onder de voet werd gelopen. Slechts door toegesnelde hulp van onder andere de Verenigde Staten werd Noord-Korea teruggedrongen. Sterker nog, de zuidelijke troepenmacht kwam tot de rivier de Yalu in het verre noorden van Korea. De oorlog leek voorbij en de Amerikanen proostten op het feit dat ze voor de kerst van 1950 terug zouden zijn in hun thuisland. Niets was echter minder waar; China mengde zich met honderdduizenden troepen in de strijd waardoor er nog een bloederige drie jaar aan de oorlog werden vastgeplakt.

Max Hastings (1945) is een voormalig journalist en vermaard historicus. Hij schreef enkele baanbrekende boeken over de Tweede Wereldoorlog, Winston Churchill en de Eerste Wereldoorlog. In de jaren '80 schreef hij De Koreaanse oorlog, dat onder kenners en liefhebbers als het beste boek over de Koreaanse strijd wordt betiteld. En wij onderschrijven dit. De Koreaanse oorlog is een (over)compleet historisch verslag over deze vergeten heftige periode in de jaren '50. Het boek verhaalt over de drie jaar oorlog, en doet dat door werkelijk alle facetten te belichten. Allereerst natuurlijk door de strijd in de modder te behandelen; de infanterie deed het smerige werk en daar vielen dan ook honderdduizenden slachtoffers. Hastings heeft het talent om de strijd in zowel grote lijnen als in detail te beschrijven. Dit doet hij door de gedachtegang van bijvoorbeeld generaal MacArthur in te duiken, alsook de persoonlijke strijd van veteranen in het boek te verwerken. Daardoor leest het boek soms als een spannende oorlogsthriller, maar niets is minder waar; de Koreaanse oorlog was een van de bloederigste oorlogen van de twintigste eeuw en Hastings weet dit goed over te brengen. Zijn schrijfstijl is laagdrempelig, waardoor ook niet-ervaren lezers van historisch werk dit boek goed kunnen lezen.

Naast de strijd op de grond, belicht Hastings de Koreaanse oorlog ook door de politiek mee te nemen. Hij beschrijft de dilemma's van president Harry Truman en probeert dit ook te doen voor 'de andere kant', maar daar loopt de historicus tegen een belangrijke belemmering aan; in de jaren '80 was China nog een duister gat waardoor Hastings officiële overheidsdocumentatie niet kon inzien. Toch doet hij een moedige poging door vele veteranen, zowel van de Amerikanen, Engelsen als Noord-Koreanen en Chinezen te interviewen. Dit geeft nog meer diepte aan een toch al omvangrijk boek. Hastings is er hierdoor goed in geslaagd alle zijden van de strijd te beschrijven en laat de lezer goed voelen hoe uitzichtloos de oorlog op gezette tijden voor de VN-strijdkrachten was. Belangrijke toevoeging is ook het voorwoord, waarin kort wordt ingegaan op de Nederlandse deelname aan de strijd in Korea. Ook de hoofdstukken over de luchtoorlog én het leven als krijgsgevangene maken diepe indruk.

Al met al is De Koreaanse oorlog een meesterwerk die werkelijk alle facetten van de strijd op indrukwekkende wijze belicht. Voor liefhebbers van geschiedenis verplichte kost!

28 april 2024 21:45

0