uitbarsting michael crichton james patterson thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Michael Crichton
Uitgeverij(en) Harper Collins Holland
4
Review date 24 juni 2024
Categories Actie

Michael Crichton overleed in 2008 aan kanker, maar liet een ware erfenis achter aan boeken en scripts. Zo is hij de bedenker van Jurassic Park, en schrijf hij technothrillers als De Andromeda dreiging. Na zijn dood trof zijn vrouw het script aan van Uitbarsting. Het moest echter nog verder uitgewerkt worden tot thriller. En daarin vond ze de juiste man: James Patterson. Patterson is bekend van onder andere zijn Alex Coss-thrillers.

In Uitbarsting maken we kennis met John ‘Mac’ MacGregor. Hij is vulkanoloog en houdt een oogje op de vulkanen die Hawaï rijk is. En wat ze weten is dat binnenkort de Mauna Lao uit gaat barsten. En het wordt een beste klapper.

Normaal gesproken is dat geen groot nieuws, behalve dat het Amerikaanse leger bij Mac op de deur klopt. Er ligt namelijk in de buurt iets begraven wat kan zorgen voor het uitroeien van de mensheid als de lava het bereikt. Aan Mac en kompanen om ervoor te zorgen dat het lava niet zover komt…

Uitbarsting is in grote lijnen bedacht door Crichton, en uitgeschreven door Patterson. Dit zorgt dan ook voor een soort hybride thriller. Enerzijds is het een actiethriller zoals Patterson ze graag schrijft. Veel snelheid, actie, en helden die ervoor moeten zorgen dat de mensheid na de uitbarsting nog leeft. En daar zie je ook de hand van Crichton zelf terug. Het is een soort pandemische thriller met de natuur op zijn best; zoals Twister bijvoorbeeld ook was (ook van Crichton). Het levert in elk geval een waar leesspektakel op, als een soort Hollywood in boekvorm.

Het boek wordt gedragen door het personage Mac. Hij is niet bang, intelligent en rete-eigenwijs. Zoals zijn bazen zeggen: een vakidioot, maar niet mee te werken. Het levert een karakter op die de lezer ofwel tegenstaat, of in het hart sluit. Wij zien onze actiethrillerpersonages het liefst zoals deze, want je weet dat Mac tot het gaatje gaat om de mensheid te redden.

Is het allemaal realistisch? Mwoah, soms wel, soms niet. Maar dat deert niet. Het gaat vooral om de leeservaring en die is fantastisch. Geen moment laten Crichton en Patterson de lezer op adem komen. Je duikt van de ene actie in de andere achtervolging. Het is net alsof de hitte van de lava aan den lijve ondervindt.

Uitbarsting levert een fantastische leeservaring op. Het is Hollywood in boekvorm. Veiligheidsgordel om en gaan!

Kim Coenen

15 oktober 2024 20:04

4

Dit boek wordt overal zo aangeprezen en gehypet, dat ook ik nieuwsgierig ben geworden na het boek van de twee bestverkopende auteurs aller tijden. Met de leesclub van Thrillzone en de leesclub van HarperCollins ga ik het boek lezen. (Hoe meer leesclubs, hoe leuker toch?) Wel moet ik bekennen dat ik van beide schrijvers nog geen boek gelezen heb, ook ben ik erg benieuwd of hun samenwerking zorgt voor echt zo'n geweldig en razend goed boek.

Een vulkaanuitbarsting staat op het punt een deel van Hawaï te vernietigen. Wanneer de tijd begint te tikken, komt het leger met een lang verborgen geheim op de proppen wat al decennialang wordt verzwegen. Met de vulkaanuitbarsting is de kans groot dat er een geheim aan het licht komt, met desastreuze en alles verwoestende gevolgen...

Een spannende en nagelbijtende thriller, waarbij je de minuten aftelt tot het grote moment daar is...

Michael Crichton & James Patterson hebben een vlotte, krachtige maar ook filmische schrijfstijl, waarmee ze een bloedstollend en huiveringwekkend verhaal weten neer te zetten.

We volgen het verhaal vanuit een alwetend perspectief dat gedurende de tijd dringt, verschillende personages, gebeurtenissen en standpunten volgt. Hierbij weten Michael Crichton & James Patterson niet enkel de personages op scenario / filmscript achtige wijze neer te zetten, maar ze weten gedurende het verhaal ook levendig de heftige en gruwelijke gebeurtenissen te beschrijven die zich bij bepaalde personages voordoen. Ze hebben gekozen voor heel uiteenlopende personages die duidelijk met macht en status bezig zijn en er alles voor over hebben te voorkomen dat ze in het verkeerde daglicht komen te staan.

Het verhaal wordt goed opgebouwd en begint wanneer er nog niks aan de hand lijkt op Hawaï. Met het begin van de bevingen wordt de spanning mooi opgebouwd. Wel moet ik zeggen dat Michael Crichton & James Patterson (en dat was vooral in het begin) heel erg in de data, details en materie over vulkanen doken, waardoor de kracht wat uit de verhaallijn verdween. Later weten ze dit zonder twijfel wel te doen en zit je echt op het puntje van je stoel. Met name het politieke en macht spel rondom de vulkaanuitbarsting is erg levendig en sterk uitgewerkt, wat naast de spannende gebeurtenissen het verhaal nog een extra laag van spanning en kracht geeft. Wel gaf het totale verhaal me een armageddon / actiefilm met een typisch held v.s. overheid gevoel.

Uitbarsting is een spannende en filmisch geschreven thriller. De verhaallijn is een spannende race tegen te klok en naast de tijdsdruk weten Michael Crichton & James Patterson ook daarbij de verhaallijn in wendingen en gebeurtenissen te versnellen, hierdoor zit je tegen het einde met ingehouden adem te lezen. Een goede thriller.

Flore

15 oktober 2024 20:04

3

Wanneer op Hawaï een vulkaan dreigt uit te barsten staan Dr. MacGregor en zijn team paraat om de situatie van dichtbij op te volgen. Ze lijken alles onder controle te hebben, maar dan wordt Mac opgepikt door het leger. Enkele staatgeheimen blijken gevaarlijker dan gedacht nu de vulkaan elk moment kan uitbarsten.

James Patterson en Michael Crichton hebben met Uitbarsting een zeer vlotte, maar ook technische thriller geschreven. Dit boek bevat heel veel informatie over vulkaanuitbarstingen en kernfysica. Om helemaal mee te zijn met het verhaal is deze informatie niet overbodig. Toch remt het bij de start het tempo en de spanning af. Na de eerste hoofdstukken, waarin vooral een heleboel informatie gegeven wordt, neemt de spanning toe en komt er een zekere vlotheid in het verhaal.

De locatie, Hawaï, zorgt voor een boeiende setting en spreekt tot de verbeelding. Het Hawaïaans taalgebruik dat soms naar voren komt, is een fijne toevoeging. De sfeer is heel filmisch en de beschrijvende schrijfstijl zorgt ervoor dat je als lezer helemaal meegenomen wordt.

De typische voorstelling van de actieheld die alle rampen de baas kan, leidt tot een epische protagonist. Het snelle tempo waarin de rampen elkaar opvolgen en de acties die daarbij gepaard gaan, zorgen ervoor dat het verhaal wat aan geloofwaardigheid verliest. Ook lijken sommige tussenkomsten en toevoegingen van personages wat geknutseld om alles in elkaar te laten passen.

Uitbarsting is een snelle, technische actiethriller. De locatie en de uitbarstingen zorgen voor een uniek element. Ideaal voor lezers die van actie, stunts en tempo houden.

Linda

15 oktober 2024 20:04

4

Het vierde boek dat we mochten lezen voor de Harpers Boekenclub is “Uitbarsting” van Michael Crichton en James Patterson.
Het lijkt het meest op een script voor een actiefilm. De personen zijn niet echt beeldend beschreven maar vooral de acties zijn heftig en spectaculair, ik heb al vernomen dat er een film over komt met in de hoofdrol Keanu Reeves, dus die zou ik wel heel graag willen zien! Ik ben aangenaam verrast door dit boek, ik zou het nooit uit mezelf gelezen hebben maar het las heel vlot en aangenaam en ik wilde toch graag weten hoe het zou aflopen.
Lekkere korte hoofdstukken, goed lettertype en een mooie afwisseling tussen de verschillende hoofdpersonen. Leuk detail is dat er in uren wordt afgeteld naar de uitbarsting. Ik vind de uitleg over de vulkanen interessant, informatief en goed uitgelegd. En leuk dat ze diverse Hawaiiaanse woorden verwerken in het boek, doet mij een beetje denken aan het Maori in Nieuw-Zeeland. Ook mooi dat de afbeeldingen op de kaft doorlopen aan de binnenkant van het boek.
Je volgt het meest John MacGregor, hij is directeur van het observatorium dat zes vulkanen in de gaten houdt. Ik vond de afwisseling tussen zijn beroepsmatige activiteiten en zijn liefde voor het eiland en haar bewoners erg mooi. Doordat hij surfte met de kansarme jongens, kreeg je de gedachten over de vulkanen vanuit de lokale bevolking mooi mee.
Als de tijd begint te dringen zijn er eigenlijk drie partijen die alle drie een andere manier van aanpak presenteren om iets geheimzinnigs dat is opgeslagen in een van de vulkanen en de stad Hilo te beschermen.
Verder is het dankwoord en het achtergrondverhaal achter in het boek heel mooi. Michael Crichton, de auteur van Jurassic Park, had namelijk een onvoltooid manuscript voor dit boek klaarliggen. Na zijn dood vond zijn vrouw dit en zij heeft lang gezocht naar een auteur om het verhaal af te schrijven. Uiteindelijk heeft ze hier James Patterson als perfecte partner gevonden.