het vierde rijk michiel janzen thriller thrillzone recensie.jpg
Auteur(s) Michiel Janzen
Uitgeverij(en) Lannoo
4
Review date 13 februari 2022

Het is 2 mei 1945. Adolf Hitler heeft zich verschanst in de ondergrondse Führerbunker. Het Rode Leger van de Sovjet-Unie trekt op en neemt beetje bij beetje heel Berlijn in. De geschiedenisboeken vertellen ons dat Hitler op dat moment maar één oplossing zag; zelfmoord. Maar wat als hij een andere keuze had gemaakt? Wat als Hitler de Tweede Wereldoorlog had overleefd? Dát is de vraag die centraal staat in Het vierde rijk van Michiel Janzen.

Michiel Janzen heeft al van kinds af aan een gezonde passie voor militaire historie. In de functie van strategy director bij GBE communicatie in Den Haag past hij als een echte generaal strategie en tactiek toe. Iets wat al helemaal sterk naar voren kwam in eerste zijn boek Denken als een generaal, waarin hij zijn kennis en ervaring in het bedrijfsleven met zijn fascinatie voor militair-strategische operaties wist te combineren. In 2019 luidde hij met Hitlers geheime Ardennecommando de Skorzeny-trilogie in. Daarop volgde al snel De jacht op de Führer. Het vierde rijk is het laatste en langverwachte deel uit de serie.

Hitler speelt dus verrassend genoeg niet de hoofdrol in deze trilogie. In plaats daarvan beleven we de gebeurtenissen voornamelijk door de ogen van Otto Skorzeny, Hitlers favoriete SS-commandant, vertrouweling en persoonlijke bodyguard. De bezetting van Berlijn door de Russen en de dreiging dat Hitler zal worden opgepakt geeft het startsein voor een ingenieus ontsnappingsplan om de Nazileider en zijn vrouw Eva Braun uit de Duitse hoofdstad te laten ontsnappen. Vanaf dat moment is Adolf Hitler de meest gezochte persoon ter wereld en zowel de Russische geheime dienst als de Britse Secret Intelligence Service zouden hem maar wat graag in handen krijgen…

Van de met puin bezaaide straten in Berlijn en de haven van het Spaanse Cartagena tot de sinistere martelkamers van de Sovjet-Unie. Het vierde rijk neemt je op beeldende wijze mee in de beëindiging van de Tweede Wereldoorlog, de chaotische ontsnapping van Hitler uit de Führerbunker en de daaropvolgende intercontinentale klopjacht.

De lezer wordt opgepakt en meegevoerd naar wisselende locaties over heel de wereld. Elke bestemming brengt een eigen, duidelijk te onderscheiden sfeer met zich mee. De jacht op Hitler brengt niet de vaart in het boek die je van te voren zou verwachten. Dat doet de wisseling van decor echter wel. Michiel Janzen trekt een dusdanig grote wereld op rondom zijn lezers, waardoor hij over de hele linie te weinig de spanning en dynamiek van de achtervolging vast weet te houden. Wanneer Hitler bijna gegrepen lijkt te worden halverwege het boek ontsnapt hij op een nogal onrealistische manier. De scène is voorbij in een oogwenk en het lijkt net alsof Janzen de lezer wel wilde laten voelen dat Hitler niet ongrijpbaar is, maar dat hij tegelijkertijd niet bereid was om hem op te geven. Aan het eind van het boek zien we wederom een opeenstapeling van toevalligheden waarmee Janzen het plot aan elkaar schrijft.

Bovendien heeft Michiel Janzen met Adolf Hitler op zijn zachtst gezegd een zeer markant personage in handen. Toch blijft de Führer lange tijd op de oppervlakte en oogt hij in veel passages als een schim van zichzelf. Pas rond twee derde van het boek krijgen we eindelijk een inkijkje in de macabre gedachtewereld van Hitler. En ondanks dat zijn manier van denken ronduit stuitend en luguber is, fascineert het wel ontzettend. Dit soort passages vormen toch wel een belangrijke reden waarom je het boek oppakt en een wat frequenter inkijkje in het verdorven gedachtegoed van Hitler had het boek nog meer diepte kunnen geven.

Zoals eerder beschreven is het Otto Skorzeny die de hoofdrol in Het vierde rijk opeist. Maar ook bij Skorzeny vraag je je regelmatig af wat hij nu werkelijk denkt en wat hem drijft om Hitler blindelings te volgen naar alle uithoeken van de wereld. Ook die vragen blijven redelijk aan de oppervlakte. Als je als schrijver beschikt over de belangrijkste kopstukken uit de geschiedenis van de mensheid verwacht je af en toe een betere uitwerking van hun karakter, drijfveren en gedachtegoed.

Het opvallende is dat Michiel Janzen de rest van zijn personages wel ontzettend goed weet uit te werken. Of dit nu een hoofdrolspeler of slechts een toevallige passant is maakt niet uit, elk karakter dat uit de pen van Janzen vloeit, krijgt een diepgaand achtergrondverhaal en blijft je bij.

Michiel Janzen weet je meer dan 400 pagina’s lang te boeien, waarmee hij de geschiedenis tot leven brengt. Het verhaal ontvouwt zich voor je ogen, leest makkelijk weg en is dankzij diepgaand onderzoek zeer realistisch uitgewerkt. Janzen geeft de geschiedenis een gezicht en met de verschillend scènes en locaties die elkaar in rap tempo opvolgen is Het vierde rijk met recht een ware pageturner te noemen.

Met een fundament van onberispelijke feiten, beeldende fictie en een weldoordacht plot dat zich moeiteloos ontvouwt, heeft Janzen de weg geplaveid voor een overweldigende wereldreis door een zeer bewogen periode uit onze geschiedenis. Het vierde rijk voelt daardoor niet als een alternate history thriller, maar eerder als een verlengstuk van onze geschiedenis. Het vierde rijk is een must-read voor alle mensen die het historische fictie genre een warm hart toedragen.

Jelle van de Kruijs
Mijn naam is Jelle van de Kruijs. Met 2001 als geboortejaar ben ik een jeugdige thrillerliefhebber. Dankzij Schuilplaats van Harlan Coben ben ik het thrillergenre ingezogen. Coben is dan ook mijn favoriete auteur, op de voet gevolgd door Steve Cavanagh en Deon Meyer. Als recensent bij ThrillZone krijg ik de mogelijkheid om kennis te maken met nieuwe auteurs en tegelijkertijd mijn twee passies te combineren; lezen en schrijven.

Sijbout

16 mei 2024 10:47

5

Ik had constant moeite om het boek weg te leggen. Fantastische manier van schrijven, je hoort de kogels om je oren fluiten en zit echt in het verhaal.
Ik heb het ervaren als een verhaal dat zo maar waar gebeurd zou kunnen zijn.

Sander83

16 mei 2024 10:47

4

Met Het vierde rijk is een langverwacht vervolg op De jacht op de Fuhrer uitgekomen. Een vervolg van een boek dat zijn sporen heeft nagelaten.

Het vierde rijk start met een korte samenvatting van de de gebeurtenissen uit het vorige boek. Waar dit zeker goed is om het geheugen even op te frissen, is dit zeker geen compleet beeld bij De jacht op de Fuhrer. Mijn advies is om eerst dat boek te lezen.

Na de korte terugblik beland je als lezer direct op de plek waar het verhaal was geëindigd. In Berlijn zijn alle partijen nog steeds aanwezig en ontwikkeld de strijd zich nog steeds enorm. Waar Skorzeny nog steeds bij Hitler is komen de Russen steeds verder oprukken en drijven de Duitsers in het nauw. De verwoesting van Berlijn komt sterk naar voren en zorgen voor een aangrijpend gedeelte van het verhaal.

Als de tegenstanders van Hitler steeds dichter bij komen wordt alles in stelling gebracht om de jacht op het behouden van de vrijheid aan te gaan. Een eigen jacht tijdens de jacht die hun tegenstanders op hun uitvoeren.

Het vierde rijk bestaat uit drie delen die zich op een specifieke plaats afspelen. Na het eerste deel ontstaat er een minder actief verhaal waarin de spanning wat afneemt. Vanaf hier ontstaat er een verhaal dat meer vanuit het Duitse kamp is gezien. Doordat er wat minder wordt geschakeld tussen de verschillende kampen kabbelt het verhaal zich lange tijd rustiger voort. Kijkend naar het vorige boek en het eerste deel van Het vierde rijk zelf is het verschil best groot.

Toch blijft het verhaal voldoende interessant om door te lezen en wil je als lezer weten wie er uiteindelijk als winnaar uit de strijd komt.

Het slot is weer van meer hectiek en actie voorzien. Voor mij is dit wel wat minder geloofwaardig dan de rest van het verhaal.

Overall gezien is het vierde rijk weer een prima boek van Michiel Janzen waar fictie en factie samenkomen. Waar De jacht op de Fuhrer zonder twijfel het betere boek is, is Het vierde rijk een waardig opvolger.

Filip C

16 mei 2024 10:47

4

“Het vierde rijk”, het derde boek van Michiel Janzen rond de figuur Otto Skorzeny, sluit naadloos aan bij “De jacht op de Führer”.
We zijn nog steeds in de laatste dagen van Het Derde Rijk in Berlijn. Wat speelt zich af in de geheime bunker? Heeft Hitler nu wel of niet een eind aan zijn leven gemaakt? Of is hij, zoals geruchten beweren, kunnen ontsnappen om in het geheim elders in de wereld een “Vierde Rijk” op te starten? Of komt hij in de handen terecht van zijn Russische of Britse jagers?
Michiel Janzen vermengt fictie met waargebeurde en bewezen feiten. Het geheel vormt een fantastische thriller, die boeit van de eerste tot de laatste bladzijde. Gelukkig wordt aan het eind van het verhaal enige duiding gegeven want doorheen het verhaal is het onmogelijk fictie en non-fictie van elkaar te onderscheiden.

Filip C

16 mei 2024 10:47

4

Gerard Veldhuijs

16 mei 2024 10:47

4

Wederom weet Michiel Janzen met dit boek, het derde deel van een reeks waarbij Otto Skorzeny de hoofdrol speelt, sympathie bij mij op te wekken voor de slechteriken. Het is wederom een faction thriller en door de schrijfwijze zeker realistisch en soms aangrijpend.
Na het einde van het tweede deel "de jacht op de Führer" was niet geheel duidelijk of Hitler ontsnapt was of toch een einde aan zijn leven had gemaakt. Dit is het moment waarop het boek van start gaat. Het boek is in meerdere delen opgebouwd en wordt wederom vanuit diverse personages belicht. Het brengt de lezer van Berlijn naar Cartagena en zelfs Amerika. Dit geeft het boek een avontuurlijke twist.
Wanneer dan zelfs aan het einde van het verhaal er ruimte overblijft voor een 4e deel ben ik toch van mening dat hierbij het boek definitief gesloten wordt. Wel kijk ik uit naar een volgende faction thriller, want ja de werken van Michiel Janzen hebben mij menig uur leesplezier bezorgt dus er is zeker vraag naar meer!.

snellius

16 mei 2024 10:47

4

"Het Vierde Rijk” is het derde deel van een trilogie met als hoofdpersoon Otto Skorzeny, de favoriete commando van Hitler. Voorafgaande delen had ik niet gelezen, waardoor het wat moeilijk was om in het verhaal te komen. Het gaat over de laatste dagen van Hitler Duitsland en de ontsnapping van Hitler met daarin veel historische feiten en details verwerkt, wat het verhaal heel geloofwaardig maakt. Lukt het Otto Skorzeny om Hitler en Eva Braun te laten ontsnappen en om hen uit de handen van Amerikanen, Britten en Russen te houden en waarheen voert de ontsnapping? Humor in het boek ontbrak ook niet met bijvoorbeeld een mooie bijrol van Ian Fleming.
Het unieke van dit boek is dat je toch enige sympathie krijgt of meevoelend gaat worden met enkele van deze hoofdpersonen (zoals voor Otto en Eva, die hierdoor wat minder slecht lijken dan dat ze in werkelijkheid waren).