machtsvertoon thriller mike nicol recensie thrillzone.jpg
Serie Mace Bishop
Auteur(s) Mike Nicol
Uitgeverij(en) De Geus
4
Review date 8 augustus 2017

Het thrillergenre in Zuid-Afrika heeft de afgelopen jaren een flinke boost gekregen. Schrijvers als Lauren Beukes, Sarah Lotz en natuurlijk Deon Meyer hebben hieraan bijgedragen. Mike Nicol mag inmiddels ook in dit rijtje worden genoemd. Zijn Kaapstad-trilogie zette hem op de kaart. Zijn unieke stijl van schrijven en de donkere misdaad die hij beschreef maken hem onderscheidend ten opzichte van zijn schrijvende landgenoten, en hij vergaarde dan ook alom lof voor zijn boeken. Waar Meyer in zijn boeken ruimte laat om de pracht van de Afrikaanse natuur te beschrijven, focust Nicol zich meer op de duistere kanten van het land. Het was een sof dat met Black Heart een (gewelddadig) einde kwam aan de trilogie en zijn personages.

Tot daar het bericht kwam dat Mike Nicol een nieuwe serie aan het schrijven is, met in de hoofdrol enkele bekende figuren uit de geroemde Kaapstad-trilogie. Met Machtsvertoon ligt het eerste boek uit deze spin-off-reeks nu in de schappen.

Terwijl wapensmokkelaar Mace Bishop verscholen zit op een tropisch eiland, runt dochter Krista, samen met haar vaders voormalig assistente Tami, een beveiligingsbedrijf. Hun specialiteit is het beschermen van hooggeplaatste vrouwen. Totdat ze twee opdrachten krijgen die verband houden met elkaar; de eerste is het beveiligen van twee Chinese zakenlui, die in het land zijn om te investeren in de lucratieve abalone-handel, waarbij een illegale, lokale en zeer gewilde luxe zeevrucht centraal staat. De andere hulp wordt gevraagd door criminele bendeleiders, juist de dealers van de abalone. Zij worden van allerlei kanten ‘aangevallen’ en voornamelijk andere groeperingen vormen een groot gevaar. Normaliter nemen Krista en Tami dit soort zaken niet aan, maar voor deze maken ze een uitzondering, vooral omdat ze onder druk worden gezet door een oude bekende.

Mike Nicol is goed op de hoogte van de actuele misdaad in Zuid-Afrika. Het verhandelen van abalone is een grote zorg voor de autoriteiten daar en de inmenging van rijke Chinezen helpt niet bij een snelle oplossing. De macht van de bendes is zodanig hoog dat het nergens op straat echt veilig is, al zal je er als toerist nauwelijks iets van meekrijgen. Nicol brengt het echter tot recht onder je neus, want als lezer zit je eerste rang. In de herkenbare staccato stijl loodst Nicol de lezer naar ontvoeringen, schietpartijen en moorden, terwijl tegelijkertijd de plannen voor vergelding alweer gesmeed worden. Het moge duidelijk zijn: Nicol schuwt het geweld niet. Wie nu precies de slechterik is, wordt niet helemaal duidelijk, maar feit is dat Krista flink veel voor haar nog jonge kiezen krijgt. Hardhandig en koelbloedig gaat ze hiermee om en dat maakt haar karakter buitengewoon interessant in een wereld waarin vooral mannen de met bloed besmeurde scepter zwaaien.

Het moordende geweld in Machtsvertoon overspoelt echter de werkelijke verhaallijn, die zodoende nauwelijks zichtbaar is. Telkens wanneer je doorhebt hoe het netwerk in elkaar steekt, worden er weer belangrijke figuren bloederig vermoord. Figuren die overigens weer tal van bijzondere karaktertrekjes hebben, zoals we van Nicol gewend zijn. Extra jammer dus dat sommigen van deze bonte karakters voortijdig het papieren toneel verlaten.
Gelukkig laat Nicol genoeg personages in leven om een eventueel vervolg te kunnen schrijven. Het staat buiten kijf dat Nicol een unieke stem in het thrillergenre is. Hou je van harde, straight-to-the-point geschreven, met humor en scherpe dialogen doorspekte thrillers, dan hou je van Mike Nicol!

28 april 2024 23:07

0