De omslag afbeelding van het boek Snel, Patricia - Expat exit
Auteur(s) Patricia Snel
Uitgeverij(en) Ambo Anthos
4
Review date 4 april 2018
De in Gouda opgegroeide en nu in Amsterdam woonachtige auteur Patricia Snel heeft voor haar boeken al menige reis ondernomen. Na afronding van haar studie Italiaanse taal- en letterkunde en kunstgeschiedenis in Leiden, was het voor haar op dat moment nog niet helemaal duidelijk hoe haar leven er verder uit zou gaan zien. Het reizen bracht haar tot het bijhouden van een logboek wat de tip ontlokte om meer te gaan doen met het schrijven. Inmiddels verschijnt haar zesde thriller Expat exit, een verhaal over het leven van Nederlanders in het buitenland.

Elisa van Egmond leeft met haar 11-jarige zoon Sam op het Caraïbisch eiland Curaçao. Haar huwelijk is stukgelopen en haar ex-man Maurits Middelbrink is bezig om de volledige voogdij over Sam te krijgen. Elisa, architect van beroep, wil terugkeren naar Nederland om Sam de mogelijkheid te bieden Nederlands onderwijs te volgen maar dat is onmogelijk vanwege de lopende procedure over het voogdijschap. Het leven van Elisa kent weinig structuur en bestaat uit niet veel meer dan alcohol en seks. De vriend van Sam is Tom, zoon van Bas en Irene. De laatste is vriendin van Elisa en zij leent hun boot, de Barracuda, voor een pleziertochtje uit aan Elise en haar vriend, de auteur Alain van Aerden. Door een verkeerde handeling vaart de boot plotseling achteruit en daarbij raakt Tom zwaargewond. Als de rust is teruggekeerd blijkt er een partij cocaïne ter waarde van € 1.500.000,- uit de boot is verdwenen. Dan begint er een spel van dreigementen naar mogelijke daders want het geldbedrag moet terugkomen. Intussen gaat het leven op Curaçao zo normaal als onder de gegeven omstandigheden mogelijk is, gewoon door….

De auteur heeft met dit verhaal het leven van expats en expatvrouwen zichtbaar willen maken. Een leven waarin veel geld wordt verdiend en de vrouwelijke partners over het algemeen weinig inhoud aan hun leven kunnen geven. Luxe, goed weer, veel drank en seks zijn de ingrediënten die in grote hoeveelheden worden geconsumeerd. Daarnaast staat het Caraïbisch gebied bekend als een centraal punt in de internationale cocaïnehandel en witwaspraktijken.

De auteur laat het verhaal vanuit de karakters ontwikkelen wat inhoudt dat het eerste deel meer roman dan thriller is. De spanning die voelbaar aanwezig is, groeit ook vanuit hetgeen de personages beleven en ondernemen. Vanzelfsprekend zijn er dan ook regelmatig perspectiefwisselingen die meer nadruk leggen op de interacties tussen de personages. Uiteindelijk sluit het net zich steeds verder en loopt de dreiging en het gevaar naar een levensgevaarlijk niveau. Snel weet dat goed te verwoorden en sleurt haar lezers zonder mededogen naar de climax. Expat zijn is na het lezen lang niet meer zo aantrekkelijk als het voor het lezen lijkt. Het boek is dat overigens wel!

De emotionele snaar weet de auteur goed te raken door diep in te gaan op diverse facetten van de moeder-kind relatie. De onbalans komt daarin zeer duidelijk naar voren als er een vorm van teleurstelling optreedt over het gedrag van een ouder dat zo anders is als een kind in de puberteit verwacht. De spanning is ook meer terug te vinden in de beklemming bij sommige personages. Belangrijk item binnen het volledige verhaal is de zelfredzaamheid die vanuit enkele belangrijke personen naar boven komt. Meesterlijk opgezet en met veel inlevingsgevoel beschreven. Dit en andere onderwerpen maken het boek meer dan waard om te lezen.

19 mei 2024 4:29

0