tom dumoulin wielerlegende in wording thrillzone.jpg
Auteur(s) Patrick Bernhart
Uitgeverij(en) Spectrum
4
Review date 30 april 2020
Categories Sport

In 2017 won Tom Dumoulin, de fietsende Maastrichtenaar, in dienst van team Sunweb de Italiaanse Giro. Het was een prestatie van jewelste, want hij moest het opnemen tegen Vincenzo Nibali en Nairo Quintana. In de slotetappe, een tijdrit, maakte Dumoulin het verschil. Auteur Patrick Bernhart vroeg zich af hoe het succes van de iele Dumoulin verklaard kan worden. Hij schreef daarover het boek Tom Dumoulin: wielerlegende in wording. Hij schreef eerder de bestseller 2010 – Zo werden wij wereldkampioen die door NRC Handelsblad in de lijst van beste boeken werd opgenomen. Met Jan Maarten Slagter schreef hij De koude kermis van KPN. Hij woonde enkele jaren in Engeland en volgt de ontwikkelingen op het eiland op de voet.

Het boek gaat chronologisch in op de wielercarrière van Tom Dumoulin tot de start van de Giro in 2019. Zo leert de lezer dat de Maastrichtenaar pas op zijn vijftiende op de racefiets stapt. Na zijn VWO gaat hij Bewegingswetenschappen studeren en ook dan combineert hij zijn studie met het fietsen. Na het begin van de carrière gaat het snel. Zo wint hij enkele etappes in de Tour en in de Vuelta van 2016 lijkt hij op de rondewinst af te stevenen. Totdat hij er door de concurrenten in de laatste etappes af wordt gereden. Het laat echter wel zien wat voor vlees we in de kuip hebben: een potentiële rondewinnaar. Die rondewinst komt er dus, met de Giro van 2017. Daarna volgt de winst op het WK Tijdrijden in Bergen. In 2018 wordt de renner tweede in zowel de Giro als de Tour de France.

Bernhart heeft voor Tom Dumoulin: wielerlegende in wording gebruik gemaakt van naslagwerken, archiefmateriaal, interviews en ander werk. Hij heeft niet met Dumoulin zelf gesproken maar de Maastrichtenaar staat dan ook bekend als niet heel gemakkelijk in de omgang met pers. Wel heeft Bernhart gekozen voor een andere, interessante insteek; om het karakter en de persoon Dumoulin te doorgronden gebruikt hij een lichaamsdeskundige en een taaldeskundige. Deze maken, op basis van beelden en interviews (o.a. in de Collegetour van 2017), een analyse van de renner. Erg interessant. Ook interessant in het inkijkje in hoe prestaties tot stand komen; de data-analyse van Team Sunweb, het strakke dieet dat de renners volgen en de koerstactiek; Bernhart bundelt het allemaal in zijn boek. Met name voor sportfans, maar meer nog voor wielerliefhebbers, biedt dit een grondige inkijk in de keuken van het leven in de UCI World Tour.

De ondertitel van het boek is geen vraag, maar een statement. Die doet Bernhart op basis van hetgeen hij analyseert. Fysiek is het allemaal wel in orde, zo oordeelt hij. Echter, mentaal zou Dumoulin nog kunnen winnen en dat kan met een mental coach. De uitschieters van frustratie van bijvoorbeeld het ‘bondje’ van Nibali en Quintana tijdens de Giro van 2017 is daar een -negatief- voorbeeld van.

Wat altijd lastig is in het schrijven van een boek over de nog actieve carrière van iemand, is dat het boek al snel achterhaald is. Zo ook met Tom Dumoulin: wielerlegende in wording. Het boek ziet een stijgende lijn in de loopbaan van Dumoulin, maar wie vanaf april 2019 kijkt naar Dumoulin, ziet dat het in de Giro van 2019 al lastiger werd. Hij stapte af met een knieblessure die de Maastrichtenaar tot op heden parten heeft gespeld. Deelname aan de Tour van 2019 ging daarom niet door, en ook daarna ging het nog niet van harte. Inmiddels is de renner overgestapt naar team Jumbo Visma, alwaar wordt gehoopt dat Dumoulin ‘weer de oude wordt’. Wij hopen mee.

Tom Dumoulin: wielerlegende in wording is in elk geval een erg interessante inkijk in het sportleven van een profrenner. Het straffe regime, de successen, de mentale zwaarte; Bernhart heeft een interessante analyse geschreven. Nu hopen dat er ooit een deel 2 komt!

18 april 2024 13:37

0