De omslag afbeelding van het boek de Zwaan, Peter - Lenny the Giant
Auteur(s) Peter de Zwaan
Uitgeverij(en) Ellessy Crime
4
Review date 4 december 2019
‘Jeff Meeks is terug’, dat prompt op de cover van Lenny the Giant is gedrukt, is inderdaad wel een klare constatering te noemen. Negen jaar is het stil geweest rond deze opmerkelijke hoofdpersoon uit de gelijknamige serie. Voor auteur Peter de Zwaan is het een van zijn protagonisten. Dat De Zwaan een voorliefde voor Amerika heeft is de voornaamste reden dat de verhalen rond Jeff Meeks zich ook allemaal afspelen in The Big Apple. Met het zesde deel in deze serie, Lenny the Giant snijdt de auteur tevens een controversieel onderwerp aan, dwergbowling, een variant op het dwergwerpen dat in de EU overigens al jaren is verboden.

Jeff Meeks doet tijdens zijn rondzwervingen de stad New Orleans in de staat Louisiana aan. Hij wordt lijfwacht van vastgoedmakelaar Gene Davison. Als er op Davison wordt geschoten, werpt Meeks zich in de vuurlijn, vangt de kogel op en raakt licht gewond. Meekes ontmoet op het trailerpark waar hij een mobile home huurt, het merkwaardige stel Little Levy en Lenny the Giant. Hij bouwt een vriendschap met hen op en vergezelt ze naar evenementen waar de 1,17 meter lange en 40 kg wegende Lenny de hoofdrol speelt bij het dwergbowling. Meeks komt vervolgens in de problemen als hij onder dreiging krijgt te horen zich nergens mee te bemoeien. Dit nodigt hem uit naar zijn belager te gaan zoeken omdat voor hem duidelijk is dat de kogel niet voor Davison maar voor hem was bedoeld. Inmiddels heeft Meeks vanuit eerdere acties een batterij aan vijanden opgebouwd…

‘De tuin van Sikh Sing was afgezet met een hek van twee meter, aan de bovenkant voorzien van prikkeldraad. Aan de doppen te zien stond er stroom op de draden. Als je een kip wilde stelen, kon je beter een vos huren’

De verhaallijn in Lenny the Giant is redelijk eenvoudig maar wordt door de auteur enigszins ingewikkeld gemaakt door bijkomende zaken. In beginsel is Meeks nieuwsgierig wie zijn belager is en daardoor vast van plan die te ontmaskeren. De Zwaan brengt de nodige verstrooiing aan met het duo Levy en Lenny en al langer lopende conflicten tussen Davison en collega vastgoedmakelaar Bob Lopaka. In zijn bekende ‘vinnige’ schrijfstijl, opgebouwd met korte zinnen, vertelt de auteur dit zesde avontuur van de Jeff Meeks-serie. Een echte primaire verhaallijn is niet direct te ontdekken omdat voornamelijk vanuit het perspectief van Meeks is geschreven, die bekend staat om zijn rondzwervingen, zowel figuurlijk als letterijk. De vele ‘uitstapjes’ die door hem worden gemaakt, nemen bij elkaar opgeteld het grootste deel van de verhaallijn voor hun rekening. Dat heeft consequenties voor de spanningslijn die af en toe wel zichtbaar is maar zeker niet nadrukkelijk aanwezig is en een stempel drukt. De Zwaan compenseert dat deels met uitstapjes naar Hawaï waar natuurlijk ook wel iets over te vertellen is. Karakters die het verhaal aandoen, veroorzaken nauwelijks een klik met de lezer omdat ze niet echt zijn verdiept. Verder is het plot voornamelijk dialoog-gestuurd waarbij opgemerkt moet worden dat een aantal van deze dialogen eerder lang is dan interessant.

Samengevat is dit zesde deel een goed te lezen verhaal waarbij de secundaire onderwerpen zeker bijdragen aan het leesplezier. Het ontberen van spanning wordt gecompenseerd door de soms humoristische invulling van ‘toevallige’ onderwerpen waar altijd wel iets verrassends over valt te vertellen. Lenny the Giant wordt hiermee een brenger van leesverstrooiing.

8 mei 2024 0:04

0