als de dood peter james thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Roy Grace
Auteur(s) Peter James
4
Review date 26 april 2016

Shame on us. Dat is het eerste dat in me opkomt als ik deze recensie schrijf. Waarom? Omdat ThrillZone nog nooit een recensie van Peter James publiceerde. Waarom niet, vraag ik me af na het lezen van Als de dood.

Peter James is volgens zijn uitgever een van de best verkopende thrillerauteurs ter wereld. Zijn thrillers met rechercheur Roy Grace in de hoofdrol zijn in meer dan dertig talen uitgegeven. Als de dood speelt zich net als de negen eerdere delen van de Grace-serie in en rond de Engelse kuststad Brighton af.

Het gebeurt steeds meer. Mensen die elkaar vinden via een datingsite. Vaak gaat dit goed. Soms niet. In het geval van Red Westwood had ze het beter niet kunnen opzoeken. Wat in het begin een mooie relatie lijkt, loopt al snel uit op stalkerachtig gedrag van haar liefje Bryce Laurent. En als ze het dan, na ontelbare mishandelingen, ook nog uitmaakt, is het hek van de dam. Bryce moet en zal haar leven zuur maken.

Na een tijdje probeert Red haar leven weer op te pakken. Ze heeft zelfs een nieuwe date. Maar dat loopt dramatisch af. Het lijkt erop dat Bryce het nog steeds op haar gemunt heeft. Het is aan Roy Grace en zijn collega-agenten om deze lastige stalkingzaak te onderzoeken en op te lossen.

James is zoals gezegd een van de bekendste Britse thrillerauteurs. En Als de dood laat precies zien waarom. Ten eerste is daar de beeldende schrijfstijl van James. Hij weet de plot op een dusdanige manier te verbeelden, dat het haast een film lijkt voor de lezer. Daarmee bewerkstelligt James dat je het boek binnen mum van tijd hebt verorberd. En ondanks dat dit alweer deel tien in de serie rond Grace is, is dit boek uitstekend los van de andere delen te lezen. Sterker nog, de lezer zal in eerste instantie niet eens doorhebben dat het om een boek in een serie gaat; James doet, waar nodig, aan wat extra verduidelijking als het gaat om zaken die in het verleden rond Grace speelden.

De verhaallijn is enorm spannend en zorgt ervoor dat de lezer op het puntje van de stoel beland. Steeds weer. De capriolen die Bryce Laurent uithaalt, zijn gruwelijk en beangstigend. Het voelt alsof de politie op zoek is naar een onzichtbare stalker die niet gepakt kán worden. Niet zelden bezorgt dit de lezer het gevoel dat het voor Red onmogelijk goed kan aflopen.

De setting is ook uitstekend, al is het natuurlijk niet voor het eerst dat James gebruik maakt van de stad Brighton. Voor ons was het thrillertechnisch de eerste kennismaking met de stad. En dat bevalt. De kuststad, met aan de ene kant de welvaart van het toerisme maar aan de andere kant ook de duistere zijde van de stad, komt uitstekend van pas in de plot van Peter James. Overigens maakt hij op subtiele wijze gebruik van Brighton; zo wordt op enig moment Fatboy Slim geïnterviewd op de radio. En laat dat nu net een inwoner van Brighton zijn. Het zijn dit soort leuke details die net dat extraatje meegeven aan Als de dood.

Een beklemmende leeservaring. Dat blijft over na het lezen van Als de dood. Een uitstekende thriller die je op het puntje van je stoel houdt.

29 april 2024 9:31

0