De omslag afbeelding van het boek Bitter Falls
Auteur(s) Rachel Caine
Uitgeverij(en) Karakter
5
Review date 28 november 2020

Gwen Proctor heeft al veel schokkende gebeurtenissen meegemaakt in het verleden. Ondanks dat gaat ze door met haar leven. Ze heeft een relatie met Sam Cade en ze wonen samen met haar kinderen Lanny en Connor. Hun leven wordt bepaald door de buitenwereld, waarin een hoop mensen het op hen hebben voorzien. Tegenwoordig slijt ze haar dagen als privédetective die zich voornamelijk bezig te houdt met cold case zaken.

Drie jaar geleden is een jonge man, Remy, vermist. De politie heeft geen enkele aanwijzing en heeft de zaak gesloten. De moeder van de jongen leidt een teruggetrokken bestaan en Gwen weet als geen ander hoe het voelt om bezorgd te moeten zijn over je kinderen.

Ze grijpt deze zaak dan ook met beide handen aan en probeert er koste wat kost achter te komen wat er met hem is gebeurd. Waar een ander confrontatie liever vermijdt gaat Gwen deze zelden tot nooit uit de weg. En dat maakt dat ze daardoor in de meest gevaarlijke situaties terecht komt. En hoe dichter Gwen bij de waarheid komt hoe heviger de gevolgen lijken die daar achterweg komen voor haar en haar gezin. Zijn ze opgewassen tegen nog meer ellende?

Rachel Caine (1962 - 2020) heeft al vele boeken in verschillende genres op haar naam staan. In Nederland is ze bekend geworden met de serie thrillerserie omtrent het gezin Proctor. Bitter Falls is het vierde deel in deze serie. Deel vijf is in Nederland nog niet verschenen. Dit jaar heeft Caine de strijd tegen kanker helaas niet mogen winnen.

Caine start Bitter Falls met een mysterieuze proloog. De nieuwsgierigheid bij de lezer is gewekt en hierdoor wordt de lezer gelijk het verhaal in gezogen. Want wat is er gebeurd met de verdwenen jongen? Zoals we van de auteur gewend zijn wordt het verhaal ook nu weer verteld vanuit verschillende personages. Gwen, Sam, Lanny en Connor. Het loslaten van haar kinderen is iets dat Gwen niet zo makkelijk af gaat en gezien haar verleden ook niet gek. De gebeurtenissen uit het verleden lijken echter steeds meer hun tol te eisen bij de kinderen. Waardoor zij zich nog maar moeizaam aan alle regels en beperkingen lijken te kunnen houden. Lanny raakt in contact met Vee, die we kennen uit Wolfhunter River en samen besluiten ze stiekem naar een feestje te gaan. Deze beslissing knaagt aan Lanny, want ze schaadt hiermee het vertrouwen van haar moeder. Echter is ze ook wel eens klaar met alle beperkingen die ze door hun verleden heeft opgelegd gekregen en trekt daarom de stoute schoenen aan. Maar of ze daar wel zo goed aan doet?

Het gezin heeft al vele bakken ellende over zich heen gekregen. Vanwege eventuele spoilers van de voorgaande delen kunnen we hier verder niet over uitweiden, maar de vraag bij de lezer die gemakkelijk rijst is; hoeveel ellende kan een mens aan? Maar veel tijd om daar over na te denken heb je niet, want de auteur weet al vrij snel de lezer te overrulen met weer nieuwe gebeurtenissen.

De criminele familie Belldenes heeft het al langere tijd op het gezin Proctor voorzien. Gwen is echter niet van plan zich zomaar over te geven en probeert hen zoveel mogelijk te negeren. Echter soms is dat onmogelijk waardoor ook nu weer de families daardoor lijnrecht tegenover elkaar komen te staan en met elkaar in de clinch raken. Maar nu lijkt er toch een andere wending te komen.

Tegelijkertijd doet Gwen onderzoek naar de verdwijning van de vermiste jongen Remy. Ze komt daardoor in contact met zijn vriendin Carol die zich wat mysterieus gedraagt. Ze lijkt meer te weten over de verdwijning van Remy, maar laat daar niets over los. Gwen probeert dingen bij haar los te peuteren en komt erachter dat Carol bang is voor een groepering die achter haar aan lijkt te zitten. En die angst lijkt niet geheel onterecht, want al snel wordt ook Gwen meegezogen in een duister web, waar de buitenwereld het liefst geen lucht van moet krijgen.

Rachel Caine is er met Bitter Falls ook nu weer in geslaagd een verslavend spannende thriller te schrijven die van begin tot eind gevuld is met actie en avontuur. En ach, dan neem je voor lief dat de ongeloofwaardigheid wat betreft de bak ellende die het gezin keer op keer krijgt te voortduren wat begint af te nemen. Het is en blijft vertier toch?

Mocht je nog niet hebben kennis gemaakt met Gwen Proctor, dan raden we je aan om te starten met het eerste deel Stillhouse Lake en daarna de volgende delen. Het is af te raden ze los van elkaar te lezen. Caine blikt weinig terug op voorgaande boeken en er gaat dan essentiële informatie verloren. En laat Caine nou ook nog eens een prettige schrijfstijl hebben en de lezer weten te verrassen met stuk voor stuk originele, spannende thrillers. Voor wie deze auteur nog niet kende; lees deze serie!

Linda
Linda van de Velde
Mijn naam is Linda van de Velde – de Vries, geboren en getogen in 1985 in Leeuwarden.
Ik ben getrouwd met Marinus en samen hebben wij twee prachtige dochters.
Kinderen hebben mijn hart gestolen, hun onbevangenheid en hun gedrag heeft me altijd erg gefascineerd.
Ze zitten boordevol fantasie en leven vanuit hun gevoel.
Hoe mooi is dat? Dat zijn wij als volwassenen een beetje verleerd.
Ik ben leerkracht in het speciaal onderwijs voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis en slechthorendheid.
Daarnaast heb ik sinds ’21 mijn eigen praktijk als kinder- jongeren- en opvoedcoach en werk ik veel met emotionele uitdagingen en gedrag.

In mijn vrije tijd hou ik van wandelen, wielrennen, gravelen, winkelen, gezelligheid met familie en vrienden en lees ik graag een boek.
Heerlijk dat je vanuit je luie stoel op reis kunt naar verre oorden en allerlei karakters en personages leert kennen. Daar kan ik onwijs van genieten!
Ik geniet van het recenseren voor Thrillzone en vind het leuk om af en toe zeer verrast te worden door nieuwe debuten.

24 april 2024 17:10

0
Gwen Proctor heeft al veel schokkende gebeurtenissen meegemaakt in het verleden. Ondanks dat gaat ze door met haar leven (lees hier onze eerdere recensies). Ze heeft een relatie met Sam Cade en ze wonen samen met haar kinderen Lanny en Connor. Hun leven wordt bepaald door de buitenwereld, waarin een hoop mensen het op hen hebben voorzien. Tegenwoordig slijt ze haar dagen als privédetective die zich voornamelijk bezig te houdt met cold case zaken.

Rachel Caine (1962 - 2020) heeft al vele boeken in verschillende genres op haar naam staan. In Nederland is ze bekend geworden met de serie thrillerserie omtrent het gezin Proctor. Bitter Falls is het vierde deel in deze serie. Deel vijf is in Nederland nog niet verschenen. Dit jaar heeft Caine de strijd tegen kanker helaas niet mogen winnen (lees hier ons nieuwsbericht).