De omslag afbeelding van het boek Phillips, Richard - Overboord
Auteur(s) Richard Philips
Uitgeverij(en) Karakter
3
Review date 26 april 2016
Categories Non

Piraterij lijkt iets uit het verleden. Grote zeilboten met de zwarte vlag met een doodskop erop die de zeeën in het Caribische gebied onveilig maken, met een eigen Jack Sparrow achter het roer. Het is iets uit films, uit een ver verleden. Maar niets is minder waar. De moderne piraterij is meer aanwezig dan het ooit was. Een van de gebieden waar de piraterij hoogtij viert, is bij de Hoorn van Afrika, tussen Jemen en Somalië in. En daar moet kapitein Phillips zijn schip, de Maersk Alabama, veilig langs loodsen.

Overboord is een boek dat inmiddels ook is verfilmd met Tom Hanks als Richard Phillips. Het boek is waargebeurd en verhaalt over de gebeurtenissen in april 2009, toen de Alabama werd gekaapt door vier Somalische piraten. Phillips is een ervaren kapitein in de koopvaardij en heeft in de dertig jaar dat hij vaart, al menig gevaar getrotseerd. Zo voer hij al eerder door de Somalische wateren en was al eerder vlakbij een poging tot kaping van zijn schip. In april 2009 wordt zijn ergste nachtmerrie bewaarheid. Hij ziet op de radar van zijn schip een kleine boot naderen en weet direct wat er te gebeuren staat: Somalische piraten die in een skiff proberen zijn Alabama te kapen en op die manier losgeld te eisen. Als de piraten daadwerkelijk de Maersk Alabama enteren, moet hij zijn taak als kapitein tot het uiterste drijven om zijn bemanning, de schip en de lading te redden. En dat lukt, door verschillende prachtige kat-en-muis spelletjes met de vier Somaliërs die elk hun eigen karakter hebben. Zo is er de Leider, altijd serieus met zijn taak bezig. Dan is er nog Snotaap, een jochie die seriemoordenaar Charles Manson achterna lijkt te gaan en de Lange, een wat slungelige en niet al te slimme knaap. Mossu is de rustigste van de vier en maakt ook grapjes, wat de sfeer zo nu en dan zelfs wat ontspannen maakt. Toch loopt de kaping niet helemaal zoals Phillips zou willen. Hij krijgt het voor elkaar om zijn schip, bemanning en laden te redden, maar daarvoor moet hij zelf wel drie dagen afzien in een kleine reddingsboot met zijn kapers. Deze situatie vraagt van de mens Phillips het uiterste.

Overboord is zoals gezegd waargebeurd en dat geeft het verhaal net dat extra stukje lading. Zo maken we eerst kennis met Phillips, zijn gezin en het verloop van zijn carriere. Hij is een 'niet lullen maar poetsen' type die al snel in de wieg gelegd leek voor de koopvaardij, waarop hij trots is. En dat laat hij geregeld merken. Het verhaal is vanuit de eerst persoon geschreven, dus vanuit het perspectief van Phillips. Dat geeft enerzijds kracht aan het boek, anderzijds is het wel een gemiste kans. Want het verhaal van zijn bemanning die tijdens de kaping continue op het schip op de vlucht was, was waarschijnlijk een prachtige toevoeging geweest voor het verhaal. Overboord is een spannend verhaal geworden, en neigt naar een heldenstatus wat Phillips natuurlijk ook wel is door zijn bemanning te redden. Hoewel de uitkomst al duidelijk is, blijft er genoeg suspense in het verhaal om door te willen lezen. Dit boek geeft een stuk inzicht in de (dreiging van) kapingen in de Hoorn van Afrika en hoe enorm de impact op de slachtoffers is. Dit brengt al die nieuwsitems net wat dichterbij, mocht je ze in de toekomst weer in het nieuws zien.

28 april 2024 21:45

0