de verrader robert mazur true crime recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Robert Mazur
Uitgeverij(en) Xander Uitgevers
3
Review date 17 september 2022
Categories True Crime

Hij is een bedreven undercoveragent en is bij het grote publiek bekend sinds zijn verfilmde boek De infiltrant. In De verrader dompelt de Amerikaanse Robert Mazur zijn lezers onder in de wereld van de internationale drugshandel, corruptie en witwasserij. Dit is een waargebeurd misdaadverhaal, waarin hij de hoofdrol opeist voor zichzelf. Momenteel woont hij met zijn gezin in Florida, waar hij directeur is van een adviesbureau voor vraagstukken in de financiële wereld.

‘Ik worstelde met schuldgevoelens, want ook de huidige operatie zou de levens van vele mensen verwoesten.’

Mazur heeft een succesvol afgeronde infiltratie in het Colombiaanse drugskartel van Pablo Escobar achter de rug. Drie jaar later mengt de man zich onder dekmantel in het gevreesde Cali-drugskartel in Panama. Met een nieuwe identiteit op zak, duikt hij samen met zijn partner tot diep in de onderwereld. Mazur belandt in een levensgevaarlijke situatie en beseft dat iemand hem heeft verraden. Wie kan hij nog vertrouwen? Wie is die dekselse verklikker?

‘We leken de weg naar succes weer te hebben ingeslagen, maar toen stonden onze vrienden in het winkelcentrum opeens tegenover iemand die me bijna het leven zou kosten.’

De ik-verteller, alsook de grote held, staat mee aan het roer van een grootse undercoveroperatie van de Drug Enforcement Administration. De DEA is een organisatie van de Amerikaanse overheid die de illegale drugshandel bestrijdt; in eigen land en in het buitenland. De verrader is een boeiend en leerzaam boek; het is evenwel ingewikkeld. Het staat bol van feiten en details. Tijdens het lezen moet je voortdurend uiterst geconcentreerd blijven, zo niet ga je verdwalen in het labyrint. Vooraan vind je een lijst met de belangrijkste personages; het zijn een twintigtal. Achteraan ontdek je nog eens een dertien (!) pagina’s tellende lijst – heel erg nuttig - van namen.

De schrijf- en vertelstijl die Mazur hanteert is eerder droog; je krijgt een bijna emotieloze weergave van de toch wel spannende en vreselijke gebeurtenissen op je bord. Toch is deze true crime een openbaring; de schrijver geeft een duidelijke uiteenzetting over de manier waarop strikt opgezette misdaadorganisaties uitgroeien tot machtige kartels. Robert Mazur riskeert zijn leven, in de hoop de obscure en meedogenloze drugscoalities te stoppen. In De verrader informeert de auteur zijn lezers over de financiële kant van de wereldwijde narcoticahandel. Tevens steek je heel wat op over de wijze waarop criminele groeperingen enorme sommen geld witwassen. Een verhelderende vertelling is het in ieder geval.

Guy Doms
Ik ben geboren en getogen in Vlaanderen. Leesfanaat vanaf mijn zevende; meer dan een halve eeuw en ik weet niet hoeveel boeken later, heeft het leesvirus me nog steeds flink te pakken. Recenseren doe ik sinds 2010; leesclubs begeleiden (zowel online als live) vind ik boeiend en leerrijk. Reizen en fietsen zijn mijn andere passies.