drie uur rosamund lupton thrillzone thriller recensie.jpg
Auteur(s) Rosamund Lupton
5
Review date 1 februari 2020

Voordat de Engelse Rosamund Lupton fulltime auteur werd, was ze recensent voor het literaire magazine Literary Review en scenarioschrijfster voor de BBC. In 2010 verscheen haar debuutthriller Zusje en dit werd meteen een doorslaand succes: het werd in meer dan 30 talen vertaald en wereldwijd zijn er zo’n 1,5 miljoen exemplaren van verkocht. Het was zelfs het snelst verkopende debuut van een Britse auteur ooit. Hierna verschenen Later in 2012 en Dochter in 2015. Na een lange stilte is Lupton nu terug met Drie uur.

In Drie uur wordt een vooruitstrevende Engelse school opgeschrikt door een brute gijzeling. De leerlingen en hun docenten verstoppen zich waar ze maar kunnen voor de schietgrage dader. Hij heeft aangekondigd dat drie uur na het eerste schot de school zal worden opgeblazen. Wie is hij en waarom heeft hij het gemunt op juist deze school...?

Drie uur is een prachtig geschreven boek: de angst, de wanhoop, de woede en de dapperheid van de karakters wordt door Lupton mooi onder woorden gebracht. Als lezer voel je al deze emoties bij de personages. Het verhaal wordt vanuit verschillende perspectieven verteld en dat maakt het nog intenser: zo beleven we het verhaal onder andere vanuit de ogen van een docente, een aantal leerlingen en de inspecteur die belast is met deze zaak. Lupton wisselt vaak van perspectief, dus de lezer moet af en toe wel even schakelen.

Drie uur is niet alleen heel actueel -het zo zomaar een headline uit de krant kunnen zijn-, het brengt ook de grootste angst van menig ouder onder woorden: hun kind die door een gek wordt neergeschoten. Deze angst wordt goed uitgebeeld door inspecteur Rose Polstein: ze is zelf zwanger van haar eerste kindje en kan zich de doodsangst die de ouders doormaken heel goed voorstellen. Toch moet ze deze gevoelens opzij zetten en zich helemaal focussen op de zaak.

Al vrij snel in het boek is duidelijk wie de dader is en wat het motief is. Dit doet echter niks af aan de spanning in het boek: de dader is onvoorspelbaar en net als de personages, heeft ook de lezer geen idee waar de dader allemaal toe in staat is. Dat maakt dat je constant op het puntje van je stoel zit tijdens het lezen. Verdriet en spanning wisselen elkaar af.

De boodschap echter die overheerst is liefde! Uiteindelijk zal liefde alles overwinnen. Liefde in al zijn verschillende vormen.

Rosamund Lupton heeft met Drie uur een thriller geschreven die beklemmend en spannend is en die de lezer lang zal bijblijven. We hebben een tijdje op een nieuw boek van deze schrijfster moeten wachten, maar het was het wachten meer dan waard!

16 september 2024 19:23

0
Voordat de Engelse Rosamund Lupton fulltime auteur werd, was ze recensent voor het literaire magazine Literary Review en scenarioschrijfster voor de BBC. In 2010 verscheen haar debuutthriller Zusje en dit werd meteen een doorslaand succes: het werd in meer dan 30 talen vertaald en wereldwijd zijn er zo’n 1,5 miljoen exemplaren van verkocht. Het was zelfs het snelst verkopende debuut van een Britse auteur ooit. Hierna verschenen Later in 2012 en Dochter in 2015 (lees onze recensies hier). Na een lange stilte is Lupton nu terug met Drie uur.