De omslag afbeelding van het boek Brown, Sandra - De laatste troef
Auteur(s) Sandra Brown
3
Review date 13 augustus 2020

Sandra Brown is een succesvol schrijfster die wereldwijd meer dan 80 miljoen boeken heeft verkocht (lees hier onze recensies). De laatste troef is haar laatste boek, waarin ze de lezer meeneemt in een spannende speurtocht naar een seriemoordenaar door FBI-agent Drex Easton. Het is een persoonlijke vete, want Easton denkt dat deze moordenaar vroeger zijn moeder heeft vermoord. Hij heeft zijn vader op zijn sterfbed beloofd dat hij de moordenaar van zijn moeder zou vinden. Koste wat het kost.

Easton zit al jaren achter deze moordenaar aan die hij ervan verdenkt al acht rijke vrouwen te hebben vermoord, waaronder zijn moeder. De overeenkomst tussen de zaken is dat er "een nieuwe man' in het leven van de, rijke en succesvolle, slachtoffers zou zijn. Drex is ervan overtuigd dat Jasper Ford, de man die hij kent als Weston Graham, deze moordenaar is.

Gifford lewis en Mike Mallory, die een ster is als het gaat om informatie uit een computer op te diepen, zijn de partners in crime die Drex helpen met deze zoektocht. Jasper Ford is sinds kort getrouwd met Talia Shafer, een succesvolle, rijke zakenvrouw. Drex gaat undercover als hun nieuwe buurman, maar er dreigt een onvoorzien probleem: hij voelt zich enorm aangetrokken tot Talia.

Het verhaal bevat veel gedetailleerde dialogen. Enerzijds beidt dit was diepgang, anderzijds merk je hierdoor dat het wat langdradig en overbodig aanvoelt. Hierdoor komt er weinig vaart in het boek wat zorgt voor een afnemende spanning. De lezersaandacht verslapt en je legt het boek makkelijker weg. En dat is niet de bedoeling van een goede thriller.

Voor ondergetekende is dit het eerste boek van Sandra Brown. De overtuiging is er nog niet dat Brown een auteur is die je móét lezen. Ze is weliswaar gedetailleerd in haar schrijfstijl maar mist bij de karakters dan weer de diepgang. Tel daarbovenop de weinig aanwezige spanning en je merkt dat het leesplezier niet is wat het zou kunnen zijn. De laatste troef is zachter, langzamer en minder heftig dan andere psychologische trillers. Wil je echter een liefdesverhaal lezen met een snufje spanning, dan is De laatste troef een aanrader.

Danielle van Wieren

25 april 2024 3:44

0