verleidelijk gevaar sandra brown thrillzone thriller.jpg
Auteur(s) Sandra Brown
3
Review date 27 juli 2021

Wanneer Arden weer terug gaat naar het ouderlijk huis, komt ze er al snel achter dat er elke nacht dezelfde auto langzaam langs het huis rijdt. Als blijkt dat dit niet zonder reden gebeurt, gaat Arden op zoek naar de waarheid. Wat is er twintig jaar geleden gebeurd op de dag dat haar vader verdwenen is? Tijdens de zoektocht leert ze Ledge kennen en ontstaat er een romance, maar wat was zijn aandeel in die afschuwelijke nacht?

Sandra Brown is een Amerikaanse bestsellerauteur van ‘romantische romans’ en ‘spannende thrillerromans’. Sinds 1981 heeft ze een hele reeks boeken op haar naam staan. In 2008 werd ze door de International Thriller Writers uitgeroepen tot Thriller Master.

Sandra Brown heeft met Verleidelijk gevaar, en de titel maakt hier geen geheim van, een romantische thriller geschreven. Het verhaal begint met een fragment uit die betreffende nacht in 2000 en gaat daarna naar het heden. Hierin maken we kennis met Arden en leren we langzaam maar zeker de verschillende personages kennen. Arden is een jonge vrouw die tijdens haar zwangerschap verhuist naar het ouderlijk huis. Eenmaal daar aangekomen begint alle ellende. Ze verliest haar kind en komt er achter dat haar vader niet zomaar verdwenen is die nacht.

In het begin kost het wat moeite om het verhaal als lezer vast te houden. De verschillende hoofdpersonen en hun rol zijn dan nog niet helemaal duidelijk en in het begin is het onhelder wie er precies betrokken waren tijdens die nacht. Dit zorgt er tegelijkertijd wel voor dat er verschillende verrassingseffecten in het verhaal zitten, wat voor de nodige spanning zorgt. Wanneer de relaties tussen de personen duidelijk zijn, leest het verhaal vlotter weg en kan het ‘spel’ beginnen.

Brown heeft een afwisselende manier van het neerzetten van het verhaal in Verleidelijk gevaar. Je leest namelijk tussen het heden door hoe de nacht in 2000 ervaren is door verschillende personen. Daardoor krijg je steeds meer inzichten in de betrokkenheid van die personen en ook wat de gebeurtenissen waren van die nacht. Het is als het ware een puzzel, waarbij de auteur je steeds een stukje aanreikt.

Verleidelijk gevaar heeft ook zeker de nodige romance in zich, wat bij deze auteur en dit genre niet mag ontbreken. Dit ligt er deze keer niet te dik bovenop, maar heeft een leuke eigen draad in het verhaal gekregen. De onderlinge verhoudingen zijn van het begin af aan bekend en daardoor is het aardig om te volgen hoe die romance zich ontwikkelt.

Sandra Brown heeft, zoals we van haar gewend zijn, met Verleidelijk gevaar een spannend romantisch verhaal geschreven. Door dit boek laat Brown wederom zien dat zij de queen is van dit genre waarin spanning met de nodige romance wordt vermengd; fans zullen dan ook niet teleurgesteld zijn. Erg origineel is het allemaal echter niet, dus zullen de hardboiled thrillerfans dit boek minder goed kunnen waarderen.