De omslag afbeelding van het boek Paul, Sandra J. - Kwijt
Auteur(s) Sandra J. Paul
Uitgeverij(en) Hamley Books
5
Review date 18 januari 2020

Sandra J. Paul alias Joane Carlton werd in eerste instantie bekend om haarparanormale jeugdboeken. Haar Young Adult-reeks Het Eiland waarin vier boeken verschenen was het begin van haar auteurs-carrière. Vanaf 2016 publiceerde ze ook thrillers voor volwassenen. Daarna schreef ze thrillers voor jeugdige lezers. Ze won voor haar werk al enkele prijzen. Haar laatste thriller voor volwassenen, Kwijt, verscheen in 2019.

Na een jeugd vol met problemen en een vervroegd vertrek uit zijn ouderlijk huis in Vlaanderen, vormt Jim Vermeersch samen met Iris en zoon Vince, een gelukkig huisgezinnetje. Jim werkt zich gepassioneerd op tot een bekende patissier en oogst veel succes met een eigen winkel in de Londense binnenstad. Op een morgen wordt hij wakker in een voor hem bekende maar onverwachte omgeving en stelt vast niet te weten hoe daar terecht te zijn gekomen. Zijn zoon Vince treedt hem haast vijandig tegemoet maar het verleden van de afgelopen twee jaar zijn als een zwarte bladzijde. Jim wordt met zijn neus op de werkelijkheid gedrukt als hij verneemt dat zijn vrouw Iris hun zoon Vince definitief mee terug naar Londen neemt als hij de volwassen leeftijd heeft bereikt. Wat is er de afgelopen twee jaar gebeurd dat het zover kon komen…

'Hij herinnert zich de keldertrap, waar zijn ouders dood werden aangetroffen in gemummificeerde vorm, dankzij de nazomerse hitte die op dat moment toe had geslagen in het land en het feit dat de kelder haast een catacombe was geweest'

Het verhaal in Kwijt is in het begin een opeenstapeling van uit het geheugen gewiste gebeurtenissen en leugens. Vanuit voornamelijk het perspectief van Jim en Vince worden belevenissen, meningen en vermoedens over een beperkte groep personages uitgestort. Lezers proberen zich een beeld te vormen maar de misleiding door de auteur is groot. Achter iedere bekentenis en achterhaald bewijs schuilen weer nieuwe leugens waardoor het op het verkeerde been zetten door de auteur bijna tot kunst wordt verweven. Bijna tergend langzaam ontvouwen de zeer goed verdiepte karakters zich en dat helpt de lezer met het zoeken naar oorzaak en gevolg. Paul verstaat de kunst om langdurig de verdachtmakingen op een personage te richten en precies op het moment dat je het denkt te weten, schiet ze je verwachtingsballon volledig lek met een onverwacht stukje informatie. Het blijft de lezer intrigeren en dwingt tot door lezen. Of het uiteindelijke ontknoping de meest favoriete is, zal per lezer nog wel verschil maken.

Samenvattend kan worden geconcludeerd dat Paul met Kwijt een aantrekkelijk en spannend maar voornamelijk psychologisch beladen verhaal heeft geschreven. Lezers zullen worden uitgedaagd door de talloze intriges waarbij de geloofwaardigheid heel af en toe tegen het randje schuurt maar er nooit overheen gaat. De opbouw is goed met een juiste balans tussen op het verkeerde been gezet worden en stukjes oplossing toewerpen. Creatief in ontwikkeling en origineel van opbouw dat nog veel goeds impliceert voor de toekomst van deze auteur.

25 april 2024 10:20

0