De omslag afbeelding van het boek Mijn waarheid
Auteur(s) Sandra J. Paul
Uitgeverij(en) Hamley Books
4
Review date 18 september 2020

Sandra J. Paul is bekend geworden met haar spannende jeugdboeken en young adult boeken: in 2015 debuteerde zij met de paranormale young adult-reeks Het eiland, die uit vier delen bestond. Hierna verschenen verschillende thrillers van haar hand en Kwijt kwam zelfs op de Hebban longlist voor beste spannende boek van 2019 terecht. Samen met haar partner is Paul oprichter en eigenaar van Hamley Books. Zij is ook de uitgever.

In Mijn waarheid maken we kennis met Nathan en Elias, twee neven en beste vrienden. Tijdens de bruiloft van Elias sterft Natalie, zijn bruid. Volgens Elias een ongeluk, maar volgens Nathan is er opzet in het spel en heeft Elias zijn bruid vermoord. De waarheid ligt ergens in het midden en het is aan de lezer om uit te maken wie van de twee vrienden hij/zij gelooft…

Dit boek is heel bijzonder van opzet: het bevat twee boeken in één, een omkeerboek. Het ene deel vertelt de versie van Nathan en het andere deel gaat over het verhaal van Elias. Het is aan de lezer om te kiezen met welk verhaal hij/zij begint. Natuurlijk zit er wat herhaling in de twee delen: dat kan ook niet anders, want ze gaan over dezelfde gebeurtenissen. Doordat ieder personage zijn eigen stem heeft en de delen verschillende nevenverhaallijnen bevatten wordt dit echter nergens storend.

De verhalen worden vanuit het ik-perspectief geschreven en daardoor leren we beide personages goed kennen. Psychologische spanning is zeker aanwezig en dit heeft vooral te maken met het feit dat het interessant is hoe beide personages dezelfde gebeurtenissen totaal anders beleven en interpreteren.

De proloog maakt meteen nieuwsgierig en roept verschillende vragen op die de lezer graag beantwoord zal zien. Paul heeft een prettige schrijfstijl: korte zinnen, geen al te moeilijk taalgebruik en korte hoofdstukken zorgen voor veel vaart in het boek. Ook anders is dat di boek zich niet op Hollandse bodem afspeelt, maar in Amerika. Paul heeft ervoor gezorgd dat de omgeving echt tot leven komt voor de lezer.

De waarheid ligt letterlijk in het midden: als je het ene verhaal hebt gelezen kun je ervoor kiezen om te lezen wat er echt gebeurd is of je kiest ervoor om eerst het andere verhaal te lezen. Hier is ervoor gekozen om eerste beide verhalen te lezen en dan de waarheid te lezen. Op die manier kun je als lezer echt meepuzzelen en later checken of je op het goede spoor zat.

Door de originele opbouw is Mijn waarheid echt de moeite van het lezen waard. Het boek is boeiend en verveelt nergens. Kortom, weer een goede thriller van eigen bodem!

28 maart 2024 17:26

0