huis van lucht en adem sarah j. maas recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Sarah J. Maas
4
Review date 9 juni 2022

Pas op, het begin van deze recensie bevat spoilers van het boek Huis van aarde en bloed!

In het tweede deel van de Crescent City-serie, Huis van lucht en adem, lees je het vervolg op de heldhaftige acties van Bryce en Hunt. Nadat zij samen de wereld hebben gered van demonen uit de hel, proberen zij samen hun leven weer op te pakken, maar dat gaat niet zo makkelijk. Ze proberen elkaar beter te leren kennen en de rust te bewaren, maar ze raken al snel betrokken bij allerlei zaken in de stad.

Einde spoilers!

Doordat het verhaal zo’n drie maanden na het einde van het eerste boek weer verder gaat, kom je direct goed in het verhaal. Dat ligt voornamelijk aan de schrijfstijl van Maas, want dit is de vertrouwde schrijfstijl die je al bijna 1000 pagina’s hebt gelezen in het vorige boek. Maas, auteur van verschillende series voor jong volwassenen, pakt hier gewoon weer door met de fantastische wereld die zij heeft gebouwd. Mocht het een tijd geleden zijn dat je huis van aarde en bloed hebt gelezen, kan het lastig zijn alles te herinneren want het verhaal gaat direct verder.

De vertrouwde hoofdpersonen Bryce, Hunt en Ruhn keren in Huis van lucht en adem gelukkig terug. Ook zijn grotere rollen weggelegd voor andere karakters, die allemaal goed worden ontwikkeld en toegelicht. Fijne toevoeging in dit boek zijn de verschillende perspectieven waaruit wordt geschreven. Dit is echt van toegevoegde waarde doordat de verhaallijn zich in sommige situaties opgesplitst. Dit zorgt ook voor een goed gevoel van de groepsdynamiek, want het geeft veel inzicht in de onderlinge relaties.

In Huis van aarde en bloed zat al redelijk wat grof taalgebruik, seks, tatoeages, piercings en andere verzetsmiddelen, maar in dit boek gaat het echt los. De seksscènes zijn expliciet en soms anatomisch incorrect. Of dit een gevalletje lost in translation  is of gewoon niet correct is beschreven, durven we niet te zeggen, maar sommige zinnen moeten vier keer worden gelezen om te bedenken wat er wordt bedoeld. Jammer is dat de expliciete seksscènes niet perse van toegevoegde waarde zijn voor het verhaal en meer voor afleiding zorgen.

Los daarvan, neemt Maas je op sneltreinvaart mee en weet hierbij te zorgen dat de keuzes van de karakter duidelijk worden uitgelegd, zonder dat het verhaal op enige manier vertraagt. Het is wederom een erg dik boek, ruim 900 pagina’s, maar toch lukt het om dit vliegensvlug te lezen. Mede door de verrassende plotwendingen is Huis van lucht en adem nergens saai. Het boek eindigt met een fantastische cliffhanger waardoor je direct na het dichtslaan wilt opzoeken wanneer deel drie van Crescent City in hemelsnaam uitkomt. Helaas staat deze pas gepland in 2023, dus vol spanning wachten we af hoe het afloopt met Bryce en Hunter. Huis van lucht en adem: een voltreffer!

Aimee van der Plas
Aimee van der Plas
Al van jongs af aan kan ik me verliezen in boeken, ze nemen me mee naar een andere wereld en laten me kennis maken met nieuwe karakters. Het reviewen van boeken laat je op een andere manier nadenken over boeken lezen en wat is er leuker dan anderen ook enthousiast maken over de boeken die je leest? Dat is ook wat ik doe tijdens mijn werk als leerkracht, waar ik kinderen boeken laat uitzoeken waar zíj ook enthousiast van worden.