De omslag afbeelding van het boek Naughton, Sarah - Leugenaar
Auteur(s) Sarah Naughton
5
Review date 26 juli 2017

Jody probeert na een vreselijk verleden haar leven weer op te pakken, maar dat gaat niet vanzelf. Ze worstelt met vreselijke nachtmerries. Ze vertrouwt niemand, vermijdt contacten en leidt een eenzaam bestaan. Als ze haar buurman Abe ontmoet, geeft die haar leven weer kleur. Er springt een vonk over en Jody heeft dagelijks weer iets om naar uit te kijken. Abe is dé perfecte man met aandacht voor haar. Jody bloeit op. Totdat Abe iets ernstigs overkomt. Haar wereld stort in. Dagen brengt ze intens verdrietig aan zijn ziekenhuisbed door.

Mags, de zus van Abe, krijgt een alarmerend telefoontje. Haar broer, waar ze al tien jaar geen contact meer mee heeft, ligt in coma. De familieverhoudingen waren niet zo best. Het verleden heeft Mags en Abe getekend, waardoor ze geen contact meer met elkaar en hun ouders hadden. Het telefoontje raakt haar en ze besluit af te reizen naar Engeland. Zo maakt ze kennis met Jody, die diep geraakt en vol emotie aan het ziekenhuisbed van Abe waakt.

Mags probeert achter de waarheid van Abes ongeluk te komen. Was het een zelfmoordpoging, zoals door de politie wordt gedacht? Ze kan zich dat moeilijk voorstellen, maar ze heeft haar broer in geen jaren gezien. Toch krijgt ze steeds meer het idee dat er wat verborgen blijft. Ze gaat op onderzoek uit, knoopt gesprekjes aan met buren van Abe en vraagt of ze iets hebben gehoord op die vreselijke avond. Ze raakt ervan overtuigd dat er iets niet klopt en wil de onderste steen boven halen. Zal dat lukken? Was het zelfmoord of had iemand het op haar broer gemunt?

Leugenaar is de debuutthriller van Sarah Naughton en wat voor een! Het is een spetterende psychologische thriller die erg goed in elkaar zit. Het ongeluk van Abe, een heftig voorval tijdens oud en nieuw en een meisje dat vreselijke dingen meemaakt openen Leugenaar op indrukwekkende wijze. De auteur weet met deze pakkende proloog de lezer gelijk aan het boek te kluisteren en die greep gaat gedurende het boek niet meer verloren. Leugenaar wordt verteld vanuit de personages Jody en Mags, die af en toe worden afgewisseld door een onbekende verteller die ingrijpende gebeurtenissen meemaakt. Jody en Mags zijn stevige personages. Het verleden met trauma's heeft ze gemaakt tot de personen die ze nu zijn. We leren ze steeds beter kennen door de beeldende manier hoe Naughton hun gedachten, gevoelens en handelingen aan het papier heeft toevertrouwd.

Sarah Naughton weet zoals gezegd gedurende het hele verhaal de aandacht van de lezer vast te houden. De auteur heeft gekozen voor een duistere setting die door een realistische beschrijving van de omgeving en personages met karakter goed uit de verf komt. Het resultaat van deze manier van schrijven is dat het verhaal zich als een film voor de ogen van de lezer afspeelt. De auteur weet te verrassen met haar poëtische schrijfstijl. In het begin was het daardoor even inkomen, maar algauw zit je in het verhaal en geeft deze schrijfwijze juist jeu aan Leugenaar.

Naughton heeft van haar debuut een spetterend succes gemaakt. Ieder detail doet ertoe en alles houdt met elkaar verband in Leugenaar. In de climax ontrafelt zich het web en vallen alle puzzelstukjes op zijn plek. Sarah Naugthon kent de kunst van het vertellen en doet zeker niet onder voor grote namen in thrillerland. Ze is een blijver!

3 mei 2024 17:42

0