De omslag afbeelding van het boek Over haar lijk
Auteur(s) Sarah Pinborough
Uitgeverij(en) The House of Books
4
Review date 27 september 2020

De Britse Sarah Pinborough situeerde haar spannende romans regelmatig in haar thuisland, maar na een bezoek aan Savannah, Georgia, een paar jaar geleden, voelde ze dat de zuidelijke charme van de stad de perfecte plek zou zijn om te vertellen een verhaal dat bruist van seks, verraad en duistere wendingen. Over haar lijk neigt meer naar een roman hoewel er ook een donkere gotische twist aan zit. Gelegen in de hogere regionen van de Savannah-samenleving, is dit een verslavend verhaal over wraak en moord.

Marcie Maddox is niet langer de jongste en mooiste tweede vrouw in de kleine hechte welvarende samenleving in Savannah. Na een ongeoorloofde affaire verving Marcie Jasons eerste vrouw en vestigde zich in deze wereld waar ze technisch gezien niet thuishoort. Maar Marcie doet haar best om erbij te horen. Ze gaat elke zondag naar de kerk, hoewel ze haar vaak tot tranen verveelt. Ze luncht met de juiste vrouwen, ze kleedt zich op de juiste manier, en ze richt het dure huis dat Jason zojuist heeft gekocht opnieuw in om er de juiste uitstraling te hebben.

Maar wanneer Jasons baas een nog jongere, mooiere en zwarte vrouw mee naar huis neemt van een reis naar Londen, is Marcie meteen alert. Keisha is prachtig en lijkt die magnetische kwaliteit te hebben die mannen aan het rennen houdt. Marcie ziet Jason flirten met Keisha. Ze vertrouwt Keisha niet, en ze begint zich af te vragen of ze haar man wel vertrouwt.

Marcie en Keisha nemen je mee in hun overtuigingen, verleden en gedachten waardoor ze meer diepgang krijgen dan de andere personages in Over haar lijk. Er is iets zwoels aan Over haar lijk; gedeeltelijk is het de Georgia-setting die rijkelijk wordt opgeroepen, maar het is ook te danken aan de verleidelijke, erotische seksscènes en de manier waarop Pinborough handig werk doet door met mogelijke moordenaars te jongleren. Ze gooit zelfs een beetje zwarte magie, heksen en toverballen - een knipoog naar Savannah's voodoo-subcultuur - om de stemming van de roman nog meer te verduisteren. Het maakt Over haar lijk een waarschuwend verhaal van hebzucht en verraad; dit is een roman met een spannend tintje die naar het einde toe steeds meer verwrongen raakt en een verrassende climax kent. Een boek dat je nog wel even bijblijft na het lezen!

Danielle van Wieren

29 maart 2024 10:50

0