hoe nu verder saskia noort columns recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Saskia Noort
Uitgeverij(en) The House of Books
3
Review date 4 januari 2022
Categories Non

Saskia Noort is een zeer succesvol schrijfster van thrillers, maar ze schrijft daarnaast ook columns. Ze deed dit zeventien jaar lang voor LINDA. Ze schreef hierin over liefde, moederschap, daten en seks. Ze debuteerde in 2003 met de literaire thriller Terug naar de kust en hiervan zijn maar liefst zo’n 200.000 exemplaren verkocht. hierop volgede het nog populairdere De eetclub. Voor beide boeken werd ze genomineerd voor De Gouden Strop. Ook internationaal worden haar boeken goed verkocht. Veel van haar werken zijn zeer succesvol verfilmd. In Hoe nu verder? zijn 48 van haar columns gebundeld.

De columns van Saskia Noort zijn eerlijk, direct en schaamteloos. Maar los daarvan gaan de situaties die ze beschrijft over het echte leven. Je hoeft zelf geen vijftigjarige, gescheiden vrouw en moeder van twee pubers te zijn, die naarstig op zoek is naar een nieuwe liefde, om je te herkennen in de onderwerpen. Nee, de onderwerpen die Noort voor het voetlicht brengt in haar columns zijn alledaags en dus van toepassing op bijna elke vrouw. De columns schetsen bovendien een realistische kijk op het leven. De ongemakken die voor iedere vrouw herkenbaar zijn komen allemaal voorbij. Noort neemt hierbij geen blad voor de mond en vertelt schaamteloos over haar eigen tekortkomingen.

“Ik heb zojuist 450 euro bij de kapper afgerekend, en 160 euro bij de manicure/pedicure voor poederzachte handen en voeten, ik heb zuurstof in mijn opperhuid laten blazen en iemand met een gloeiendhete magneet over mijn hals en borst laten gaan in de hoop dat het kalkoeneffect daarmee weer is geminimaliseerd. Ik vecht net als jullie tegen mijn echte zelf. In de tijd dat het kost om er zo beeldig uit te zien als ik nu doe, had ik hoogstpersoonlijk een vluchtelingenkamp kunnen bouwen. Het is gewoon belachelijk, maar ook ík heb me op de mouw laten spelden dat ik witte tanden en de bips van een zestienjarige nodig heb om ooit nog een man te scoren.” – uit snor zkt hars

De rauwe, directe schrijfstijl maakt iedere column een feestje om te lezen. Ieder woord is simpelweg raak. Voor wie jarenlang met plezier de columns van Saskia Noort in de LINDA heeft gelezen is deze bundel een must-have in de boekenkast. Heerlijk om zo nu en dan een aantal columns terug te lezen.

Suzan Ijdema
Ik ben Suzan IJdema. Ik woon samen met man en twee kinderen in het Friese Garyp. Ik werk als communicatieadviseur bij een gemeente. Al vanaf het moment dat ik kan lezen verslind ik boeken. Ik vind het heerlijk om me in een verhaal te verliezen en de wereld langs me heen te laten gaan. Voor mij is Karin Slaughter al jarenlang de ultieme thrillerkoningin, maar door het recenseren voor Thrillzone komen ook voor mij nog onbekende schrijvers op mijn pad. Nieuwe, goede auteurs ontdekken dat maakt lezen een feestje.