De omslag afbeelding van het boek Noort, Saskia - Bonuskind
Auteur(s) Saskia Noort
Uitgeverij(en) The House of Books
3
Review date 28 juli 2020
Saskia Noort is één van de meest bekende en best verkochte vrouwelijke thrillerschrijfsters van Nederland. Ze debuteerde in 2003 met de literaire thriller Terug naar de kust en hiervan zijn maar liefst zo’n 200.000 exemplaren verkocht. Dit boek werd opgevolgd door het nog populairdere De eetclub. Voor beide boeken werd ze genomineerd voor De Gouden Strop. Ook internationaal worden haar boeken goed verkocht. Veel van haar werken zijn zeer succesvol verfilmd; van Nieuwe buren is bijvoorbeeld een goedlopende tv-serie gemaakt die te zien is geweest op RTL4. Naast schrijven, heeft Noort ook nog een column in het tijdschrift LINDA.

De vijftienjarige Lies wordt op een ochtend wakker met het gevoel dat haar moeder Jet iets is overkomen. Haar bed is niet beslapen en haar mobiele telefoon ligt thuis. De vierentwintig uur die volgen ontvangen Lies en haar broertje Luuk geen enkel teken van leven. Hun vader en zijn nieuwe vriendin Laura schakelen de politie in, ze geloven dat het te maken heeft met de mentale toestand van Jet: ze zou de scheiding nooit te boven zijn gekomen en heeft daarom besloten te verdwijnen. Of erger. Lies weet echter zeker dat ze dat nooit zou doen en gaat zelf op onderzoek uit. Met alle gevolgen van dien. De voornaamste hoofdpersoon in Bonuskind is Lies en vanuit haar perspectief beleeft de lezer het verhaal dan ook grotendeels. Het boek doet hierdoor soms een beetje young adult-achtig aan. Zeker als Lies haar eerste stapjes op seksueel gebied gaat maken: veel jongeren zullen zich hier in herkennen. Het verhaal van Lies wordt afgewisseld met schuingedrukte dagboekfragmenten van Jet, die Lies op haar computer leest. Hierdoor komt de lezer te weten wat er met Jet gebeurd is. Heel veel spanning zit er niet in het verhaal, maar je leeft wel erg met Lies mee.

Noort heeft goed in beeld gebracht wat een vechtscheiding tussen ouders bij de kinderen teweeg kan brengen. Lies en Luuk worden heen en weer geslingerd tussen hun vader en hun moeder en ze hebben een groot loyaliteitsgevoel richting beide ouders. Zeker als blijkt dat hun vader een nieuwe relatie heeft, kunnen ze daar moeilijk mee omgaan.

Er zit veel seks in Bonuskind en die wordt ook behoorlijk expliciet beschreven. De dagboekfragmenten van Jet bestaan grotendeels uit seks. Hier is op zich niks mee, maar iets subtieler was chiquer en net zo prikkelend geweest. Ook is het een tikkeltje ongeloofwaardig dat een moeder met twee kinderen dit soort capriolen uithaalt en zelfs haar kinderen ’s nachts alleen laat.

Bonuskind leest door de korte en snelle hoofdstukken heerlijk weg, zoals we dat van Noort gewend zijn. Het einde wordt afgeraffeld en komt niet als een grote verrassing. De uitgeverij heeft Bonuskind voorzien van een uitgebreide publiciteitscampagne, maar dat staat niet altijd garant voor een goed boek. Het niveau van haar beginwerk haalt Noort met dit boek helaas dan ook bij lange na niet, maar dat zal haar fans niet deren.

29 maart 2024 14:28

0