De omslag afbeelding van het boek Kirk, Shannon - Methode 15/33
Auteur(s) Shannon Kirk
Uitgeverij(en) Crime Compagnie
4
Review date 7 september 2016

Zestien jaar en zwanger, een verontrustend idee voor iedere puber en ouder. Voor Dorothy en Lisa is het de werkelijkheid, maar zeker niet hun ergste probleem. Ze worden namelijk hardhandig overvallen en ontvoerd. Beiden ondergaan het echter op een andere manier. De een is doodsbang, zwak en hysterisch. De ander koelbloedig, bedachtzaam en behoorlijk intelligent. Waar de een doodsangsten uitstraalt, ligt de focus van de ander puur op het redden van haar ongeboren kind en genadeloos wraak te nemen. Methodisch gaat ze te werk. Berekeningen maken, tijdlijnen uittekenen en eindeloos oefenen zijn haar troeven voor het slagen van haar plan. Vindingrijk gebruikt ze haar beperkte beschikbare mogelijkheden, haar zogenoemde ‘Voordelen’. Terwijl ze zich netjes aan de eisen en rituelen van haar ‘cipier’ houdt, werkt ze vastberaden en kalm door, totdat het perfecte moment aanbreekt om toe te slaan. Maar ondanks al haar voorbereidingen voltrekt zich een ander scenario dan ze had verwacht. Nu moet ze handelen zonder haar voorbedachte plannen en met nieuwe ‘voordelen’ haar doel alsnog trachten te bereiken.

De lovende recensies in binnen- en buitenland voor Methode 15/33, het thrillerdebuut van de Amerikaanse Shannon Kirk zijn terecht. Het psychologische kat-en-muisspel dat Kirk de lezer voorschotelt, is spannend en weloverwogen, waarbij zowel de slachtoffers als de dader om hun leven moeten vrezen.

Ondanks dat je als lezer niet volledig alwetend bent over het gebeurde, en je tot het eind in spanning wordt gelaten, neemt die spanning geen enkel moment af. Geïntrigeerd blijf je doorlezen, waardoor je het in een zucht uit hebt.
Het verhaal wordt vanuit twee personen beschreven. Beiden hebben een andere functie, maar kennen dezelfde onverzettelijkheid. De een is een zwangere puber, vastberaden haar doel te bereiken en de ander is een FBI-agent met een enorme daadkracht om de zaak op te lossen. Twee bijzondere individuen met een flinke dosis strijdlust. Hoewel er geen constante actie in het verhaal aanwezig is, zorgt Kirk - mede door deze fijne afwisselingen – ervoor dat het verhaal niet inkakt.

Bovendien laat Kirk ruimtes in het verhaal open om als lezer je conclusies te trekken, mee te puzzelen met de zaak, maar Kirk zet je uiteindelijk gehaaid op het verkeerde been. De lugubere daden zijn walgelijk, maar vormen een passend geheel met de rest van het verhaal. De uiteindelijke afloop is geen rozengeur en maneschijn, alhoewel er toch een voldaan en tevreden gevoel blijft hangen.

Methode 15/33 is een aanrader voor alle thrillerliefhebbers; van young adult-lezers tot ook zeker de meer ervaren thrillerlezers. Methode 15/33 is anders dan andere thrillers, uniek en retespannend. Goed nieuws: het boek – dat al aan 19 landen is verkocht –wordt verfilmd; naast een nieuw boek van Shannon Kirk is dat ook iets om naar uit te kijken.

29 april 2024 15:43

0