op de vlucht sharon bolton thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Sharon Bolton
4
Review date 23 oktober 2019

Jessica heeft voor haar zus Isabel, die al jaren in een klooster leeft, een onvergetelijk verjaardagscadeau in gedachten. Samen met tien andere passagiers maken ze in de vroege ochtend tijdens zonsopgang een ballonvaart. Jessica en Isabel genieten van een prachtige ervaring en weidse vergezichten. De euforie wordt bruut verstoord als ze op de grond een moord zien gebeuren, waarbij ze de moordenaar in de ogen hebben gekeken. De stemming in de ballon slaat direct om. In het uur dat daarop volgt, komt op één vrouw na iedereen om het leven. Terwijl ze niemand meer vertrouwt, vlucht ze voor haar leven. Want zij heeft de moordenaar gezien, maar minstens net zo belangrijk hij haar ook. En hij zal niet rusten totdat hij de laatste getuige van zijn misdaad heeft uitgeschakeld..

Auteur Sharon Bolton start Op de vlucht met een korte en bondige proloog, waarbij de moordenaar aan het woord is. Bij de lezer roept dit gelijk een reeks vragen op: Waarom is de moord gepleegd? Wie is er vermoord, waarom is ze op de vlucht en zal de moordenaar de enige levende getuige nog vinden? Op de vlucht is opgedeeld in drie delen. In het eerste deel wordt grotendeels de ramp met de luchtballon beschreven. Waarbij de lichamen één voor één worden gevonden, behalve van die ene voortvluchtige persoon. Daarnaast blikken we met enige regelmaat terug op het verleden van Isabel en Jessica waardoor we hun beter leren kennen, maar wat ook weer de nodige vraagtekens met zich meebrengt. En komt de moordenaar af en toe om de hoek kijken, met zijn zoektocht naar haar. In deel twee breidt de zoektocht naar de overlevende door zowel de moordenaar als de politie uit. De overlevende heeft nog een aantal onbeantwoorde vragen, waarvoor ze op onderzoek uitgaat. Voordat ze naar de politie zal stappen. De politie staat voor een raadsel en vraagt zich af waarom de overlevende van het ongeluk geen contact met hen opneemt. Sharon Bolton weet naast de verhaallijn met de balloncrash, een tweede verhaallijn parallel te laten lopen waarbij in het begin veel onduidelijk is en dit ook een lichte verwarring bij de lezer op kan roepen. Een relevant maatschappelijk thema wordt door Bolton bij de hand genomen en dat doet ze in combinatie met het geven van het gezicht aan de moordenaar en zijn familie. Het geeft Op de vlucht direct een diepere laag. De titel krijgt hierdoor ook een dubbele lading.

Bolton weet de lezer continu geboeid te houden en regelmatig laat ze de nekharen van de lezer overeind staan. Van aan de oppervlakte liggende spanning is weinig sprake al weet Bolton de lezer met enige regelmaat te verrassen met een plotwending. Gedurende het gehele boek heerst er een ongemakkelijke sfeer en dat bezorgt de lezer een unheimisch gevoel. In het laatste deel weet Bolton alle losse eindjes aan elkaar te knopen en vallen er voor de lezer vele puzzelstukjes op zijn plek. En als dat al niet genoeg was, wordt er ook nog een geheim uit het verleden van Jessica en Isabel blootgelegd.

Bolton heeft met Op de vlucht een veelzijdige, ongemakkelijk aanvoelende thriller geschreven met interessante verhaallijnen en verrassende wendingen.

Redactie

3 mei 2024 5:24

0

Auteur Sharon Bolton (lees alle recensies hier) start Op de vlucht met een korte en bondige proloog, waarbij de moordenaar aan het woord is. Bij de lezer roept dit gelijk een reeks vragen op: Waarom is de moord gepleegd? Wie is er vermoord, waarom is ze op de vlucht en zal de moordenaar de enige levende getuige nog vinden? Op de vlucht is opgedeeld in drie delen. In het eerste deel wordt grotendeels de ramp met de luchtballon beschreven. Waarbij de lichamen één voor één worden gevonden, behalve van die ene voortvluchtige persoon. Daarnaast blikken we met enige regelmaat terug op het verleden van Isabel en Jessica waardoor we hun beter leren kennen, maar wat ook weer de nodige vraagtekens met zich meebrengt. En komt de moordenaar af en toe om de hoek kijken, met zijn zoektocht naar haar. In deel twee breidt de zoektocht naar de overlevende door zowel de moordenaar als de politie uit. De overlevende heeft nog een aantal onbeantwoorde vragen, waarvoor ze op onderzoek uitgaat. Voordat ze naar de politie zal stappen. De politie staat voor een raadsel en vraagt zich af waarom de overlevende van het ongeluk geen contact met hen opneemt. Sharon Bolton weet naast de verhaallijn met de balloncrash, een tweede verhaallijn parallel te laten lopen waarbij in het begin veel onduidelijk is en dit ook een lichte verwarring bij de lezer op kan roepen. Een relevant maatschappelijk thema wordt door Bolton bij de hand genomen en dat doet ze in combinatie met het geven van het gezicht aan de moordenaar en zijn familie. Het geeft Op de vlucht direct een diepere laag. De titel krijgt hierdoor ook een dubbele lading.