Simone van der Vlugt De zonde waard
Uitgeverij(en) Prometheus
3
Review date 4 december 2021

Simone van der Vlugt draait al jaren mee in het Nederlandse schrijflandschap. Ze is begonnen als auteur van kinder- en jeugdboeken: ze debuteerde in 1995 met De amulet, een historische jeugdroman. In 2004 schreef ze haar eerste boek voor volwassenen, de thriller De reünie. De daaropvolgende jaren verschenen regelmatig nieuwe thrillers van haar hand. Haar boeken zijn in verschillende talen verschenen en ook haar prijzenkast is goed gevuld. Na een aantal historische romans voor volwassenen is ze nu terug met de thriller De zonde waard.

Tijdens het joggen vindt hoofdpersonage Ella het vermiste meisje Demi Hulshof in een openstaande auto. Ze besluit haar mee te nemen en dat is de start van een adembenemend kat-en-muisspel tussen Ella, de ontvoerders van Demi en de politie. Ella is op meerdere manieren op de vlucht want ze heeft gebroken met de Jehova’s getuigen en dus tevens met haar vrienden en familie. In hoeverre heeft deze gebeurtenis invloed op haar plannen met Demi…?

Zoals eigenlijk altijd het geval bij de boeken van Van der Vlugt hanteert ze ook in dit boek weer een prettige schrijfstijl: snel en filmisch. Het verhaal is onderverdeeld in korte hoofdstukjes waarin telkens een ander personage centraal staat. Soms beslaan de hoofdstukken maar anderhalve pagina en dat maakt het moeilijk om een band te krijgen met de karakters. Vooral in de eerste helft van het boeken volgen de gebeurtenissen elkaar snel op, maar het voelt een beetje geforceerd aan. Van der Vlugt had er beter aan gedaan om deze gebeurtenissen beter uit te werken en wat meer te verspreiden over het verhaal.

Het belangrijkste personage is zonder twijfel Ella. Het inkijkje in het leven van een Jehova’s getuige heeft Van der Vlugt goed gedaan. Het is een vrij gesloten gemeenschap waar je als niet-Jehova’s getuige eigenlijk geen weet van hebt. De sfeer voelt beklemmend aan en ook de strijd om deze gemeenschap te verlaten is schrijnend in beeld gebracht. In de steek gelaten worden door je ouders en vrienden omdat je er andere ideeën op nahoudt: Ella maakt het allemaal mee, maar komt er uiteindelijk sterker uit.

Een aantal hoofdstukken in De zonde waard wordt verteld vanuit het perspectief van Ruud, de rechercheur die met het onderzoek naar de vermiste Demi belast is. Zijn privéleven komt redelijk uitgebreid aan bod, maar het is niet helemaal duidelijk waarom Van der Vlugt dit gedaan heeft: het voegt namelijk niet veel toe aan het verhaal.

Alle puzzelstukjes vallen tegen het einde van het boek in elkaar, maar de ontknoping is redelijk vergezocht en dat komt de geloofwaardigheid van het boek dan weer niet helemaal ten goede.

De zonde waard is geen thriller die de lezer op het puntje van de stoel laat zitten en Van der Vlugt laat de nodige steken vallen. Het niveau van haar vroegere thrillers haalt van der Vlugt in dit boek bij lange na niet, maar een paar uurtjes leesplezier zal de lezer er zeker aan hebben.

Denise Wolfs