ik kan je redden sofie delporte thrillzone recensie thriller.jpg
Serie Olivia Leroy
Auteur(s) Sofie Delporte
Uitgeverij(en) Borgerhoff & Lambertigs
4
Review date 21 juni 2023

Sofie Delporte is een Vlaamse misdaadauteur. Ze heeft geschiedenis gestudeerd en werkt als bibliothecaris. Voor haar is dit de leukste baan ter wereld. Ze woont samen met haar man, dochter en een levendige kat in een huis vol boeken en gitaren. Ik kan je redden is haar debuut en meteen weten we dat dit niet het laatste boek zal zijn met inspecteur Olivia Leroy in de hoofdrol.

In Ik kan je redden maken we kennis met de eigenzinnige inspecteur Olivia Leroy. Hoewel ze rechten heeft gestudeerd, heeft ze ervoor gekozen om bij de politie te gaan werken. Onlangs is ze overgeplaatst naar het Bureau Vermiste Personen, dat in de volksmond ook wel de cel vermiste personen wordt genoemd. Ze worstelt met zichzelf, haar liefdesleven en de rest van de wereld.

Wanneer er in de West-Vlaamse polders het lichaam van een onbekende vrouw wordt opgegraven, krijgt Olivia de opdracht om het slachtoffer te identificeren. Ze is vastbesloten om zichzelf te bewijzen, maar vindt weinig aanknopingspunten en er is ook geen melding van een vermiste persoon die overeenkomt met het slachtoffer.

Totdat er een tweede lijk in de buurt wordt gevonden. De moordsectie richt zich op het vinden van de dader, maar Olivia laat zich niet afschrikken. Ze blijft eigenzinnig haar eigen onderzoek voeren, ook al zet ze daarmee mensen tegen zichzelf. Als ze wil slagen in haar streven om te bewijzen dat ze thuishoort in de cel, zal ze haar blinde vlekken onder ogen moeten zien.

Bij het begin van het lezen van Ik kan je redden valt meteen de poëtische schrijfstijl van Delporte op. Ze brengt het verhaal op een manier die je aantrekt om verder te lezen. Met poëtische zinnen en beeldend schrijven. Daarnaast introduceert ze een eigenzinnig hoofdpersonage dat je als lezer graag beter wilt leren kennen. Je vraagt je misschien af: hebben we in het thrillergenre niet al genoeg eigenzinnige inspecteurs, en kan een debuterende auteur zich nog onderscheiden van de bekende namen?

Delporte slaagt daarin. Ze portretteert Olivia op zo'n manier dat je als lezer ook haar tedere kant leert kennen. Je leest over haar innerlijke worstelingen, haar relatie met haar moeder en haar persoonlijke leven. Je ziet zowel haar harde kant richting haar collega's als haar vastberadenheid om te slagen als inspecteur. Maar je ziet ook haar medeleven met de slachtoffers en haar wens om hen een gezicht te geven, zodat families niet langer in onzekerheid hoeven te leven.
Daarnaast schuwt ze het niet om tegen andere diensten in te gaan om aan te tonen dat haar theorieën misschien wel correct zijn en dat er niet zomaar van iets kan worden uitgegaan.

Delporte slaagt er ook in om de lezer constant op het verkeerde spoor te zetten tijdens het lezen. Ze maakt gebruik van twee verhaallijnen. We lezen het verhaal van Olivia die het onderzoek leidt, en daarnaast lezen we het verhaal van een jonge vrouw die vertelt hoe haar leven veranderde toen ze haar prins op het witte paard ontmoette. Wanneer deze twee verhaallijnen samenkomen, vallen alle puzzelstukjes mooi op hun plaats.

Ik kan je redden is een meer dan geslaagde thriller. Als we niet wisten dat het een debuut was, zou je zeggen dat Delporte al langer meedraait. We zijn nieuwsgierig geworden naar het volgende avontuur van Olivia Leroy, want dit eigenzinnige karakter spreekt aan!

Lieselotte Danneels
Lieselotte Danneels
Ik ben Lieselotte Danneels. Ik woon samen met mijn gezin in het West-Vlaamse Brugge. Als job ben ik winkelverantwoordelijke bij een Telecomoperator.

Sinds 2020 recenseer ik voor ThrillZone. Mij zul je nooit zonder boek vinden; waar ik ook naartoe ga, ik neem een boek mee. Mijn favoriete genres zijn thriller en feelgood. Ook al lukt het door de drukte niet altijd om veel meters te maken per dag, iedere avond voor het slapen gaan moet ik een hoofdstuk gelezen hebben. Anders heb ik geen goede nachtrust.

Ik lees heel veel auteurs en ontdek ook graag nieuwe auteurs. Natuurlijk heb ik ook favoriete auteurs. Voor het thrillergenre zijn dit Karin Slaughter en Anja Feliers. Voor het feelgood genre zijn dit Rachel Hore en Lucinda Riley.

Corry Van den Borre

28 april 2024 20:26

5